210420 - Större uppdatering - BankID-importer och Anpassade rapporter

Hej!

Nu har vi precis gjort en av de större uppdateringarna av Spirecta på flera veckor. Vi är lite nervösa för att allt ska fungera som det ska och hoppas att du kommer att uppskatta dem.

Man kan dela upp uppdateringarna i två delar:

Uppdatering #1 - Halv-automatisk BankID-import

Sedan början av året har vi experimenterat med import av transaktioner via BankID. Vi använder leverantören Tink som mellanhand mellan Spirecta och din bank så att allt ska vara tryggt och säkert. Det som är nytt i den här uppdatering är:

  • 30-dagars anslutning till din bank - i den gamla versionen av Spirecta så fick man bara en “ögonblicksbild” av ditt kontoutdrag av Tink. Det vill säga för att få nya transaktioner sedan din förra import var du tvungen att logga ut från bankanslutningen och sedan logga in igen. Ganska osmidigt och opraktiskt.

    Nu gäller din anslutning i 30 dagar (du kan bryta den). Under dessa 30-dagar kan du enkelt hämta in nya transaktioner från ditt konto. Efter 30 dagar behöver anslutningen förnyas. Det här öppnar för automatiska uppdateringar på daglig basis för framtiden som vi hoppas mycket på.

  • Flera BankID-anslutningar på samma Spirecta-konto - en dum grej som vi gjorde i förra versionen var att utgå från att ett Spirecta-konto bara hade en BankID-koppling till respektive bank. Det stämde för en del av oss användare, men problemet uppstod som när t.ex. jag och min fru använder Swedbank båda två. Då kunde jag hämta in transaktioner från mitt konto, men inte från hennes.

    Nu kan du skapa flera BankID-anslutningar till samma bank från samma Spirecta-inloggning. På det sättet löser man problemet.

Vi anser fortfarande att den här funktionen är i beta och hoppas på din feedback så att vi kan göra den ännu bättre. Men det känns mer och mer som att den börjar komma på plats. Tack för ditt tålamod.

Uppdatering #2 - Egen anpassning av rapporterna

Den andra stora uppdateringen bygger på önskemål från er användare gällande att kunna anpassa de olika rapporterna utifrån vilka inkomst/utgifts-kategorier ska vara med eller tillgångar/skulder som ska visas.

På det här sättet kan du t.ex. ta fram en Balansrapport (tillgångar/skulder) som t.ex. bara visar dina pensionstillgångar, dina tillgångar eller din partners tillgångar. Det vill säga att rapporterna behöver inte längre slå ihop all tillgänglig data.

Du kan dessutom “spara” ett sådant urval för att återanvända det i framtiden eller i rapporter av samma sort. Du hittar funktionaliteten under “inställningar” i de flesta rapporter. :+1:


2 gillningar

Superspännande med de anpassade rapporterna! Tack @janbolmeson!

Har redan testat lite med balansrapporten, och det funkar superbra.
Dock: När jag försöker använda det i 12-månaders resultatrapporten så får jag en varning och det verkar inte ha slagit igenom…

1 gillning

Härligt @janbolmeson! :ok_hand:t2::+1:t2:

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: 12 månaders-rapporten fungerar inte vid anpassning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: BankID hämtar inte senaste transaktionerna från kontot