Bokföring vid försäljning av lägenhet

Jag har nyss sålt min lägenhet och funderar lite på hur man ska bokföra detta.

Lägenheten ligger som en tillgång med värdet som jag köpte den för. Alla utgifter jag haft för renovering av den ligger i en egen utgiftskategori.

• Hur hanterar man bäst de utgifter man haft i samband med försäljningen (mäklare, flyttstäd mm)?Lägger man det som separata utgifter eller är det lättare att räkna av det från summan som man fått betalt?
  • Hur tänker man kring skatten på vinsten (som ju inte kommer med förrän i nästa års deklaration)?
  • Hur skulle ni göra med värdet på tillgången? Justera upp det till försäljningspriset dagen för försäljningen eller dela upp ökningen över åren jag haft den?

Så här gjorde jag när jag sålde lgh förra året:

• Lade alla utgifter precis så som de faktiskt gjordes. Dvs betalade jag fakturan för flyttstäd från mitt lönekonto, och hemnetkostnaden med kreditkort. Mäklaren tog sina pengar från köparnas handpenning, etc. Mycket av detta hamnade i utgiftskategorin för boende bara, utan krusiduller. Vad gäller inkomster/utgifter så jämnar det ju ändå ut sig i slutändan.
  • Jag gjorde ingenting alls med skatten, vinsten blev rätt modest så jag fick ändå återbäring i år (så då är det en utgift i år). För de som gillar att hantera allting innan skatt i Spirecta så kanske det är annorlunda, men jag är inte en av dem.
  • Brydde mig inte om att retroaktivt justera värderingen. Dvs det blev en plötslig “inkomst” i kategorin Värdeökning - Bostad på 150k. Eftersom det blev en stor utgift (mäklararvode+hemnet) samma månad så såg det inte helgalet ut i balansen. Känn efter själv om du ser en vinning i att kunna se din bostads ungefärliga värdeökning i januari 2021, och om det kommer tillföra dig något i framtiden.
    Jag kan tycka det handlar lite om det mentala också. Visste man inte för ett år sedan att ens bostads värde var flera hundra tusen högre än man trodde, är det rättvisande att bokföra det så?