Brandövning i din privatekonomi | Inspelning, sammanfattning och konkreta tips #01

Några av kvällens viktigaste punkter var att unna sig och våga vara kvar i frågan i minst en vecka. Att skilja på frågor som gör 30 eller 30 000 kronors skillnad. Att det bästa svaret till “bränslepriset är högt” inte nödvändigtvis är “kör mindre bil”.

Här kommer ett försök till sammanfattning från kvällens möte. Precis som vanligt skulle det lättaste och mest tillfredsställande på kort sikt vara att ge “tre snabba tips”. Problemet med 3 snabba tips är att de aldrig har gjort någon skillnad från någon. Det är som att ge bort fisk istället för att lära sig fiska.

Nedan följer således ett stort fokus på att lära sig fiska. Att du ska få en process som du kan använda om och om igen. En process som kommer att hjälpa dig att faktiskt göra skillnad i din ekonomi och för din familj. Ja, det är lite klurigare. Ja, det ställer lite högre krav. Ja, det kräver lite mer engagemang. Men, jag lovar att det också kommer vara värt det på andra sidan.

Lycka till och kommentera gärna!
Jan Bolmeson och Charlie Söderberg

Du kan även lyssna på inspelningen via Spirecta-podden

Vi har precis startat upp Spirecta-podden och du kan lägga till den i din poddspelare manuellt via följande länk:
  • https://feeds.acast.com/public/shows/6328fdbc254de50013353ce0

Unna dig att hänga kvar i frågan i minst en vecka

Spirecta är på många sätt och vis att jämställa med en våg. Den visar dig en mätpunkt på hur det ser ut i din ekonomi just nu eller över en period bakåt. Spirecta i sig gör ingen skillnad i din verkliga ekonomi. För att få till skillnaden i verkligheten så gäller det att lyfta blicken från Spirecta / Excel /verktyget och tänka nytt, göra nytt, utvärdera och få ett nytt resultat.

Det bästa sättet är att ställa sig riktigt bra frågor. Man kan till och med säga att kvaliteten på frågorna du ställer dig avgör kvaliteten på dina resultat och därmed även ditt liv. Nedan följer några av frågorna som vi tog upp ikväll.

Ett väldigt konkret tips är att välja en eller två frågor och unna dig att hänga kvar i dem i minst en vecka. Det vill säga, brainstorma, diskutera dem med andra, anteckna men avdöm och värdera dem inte förrän efter att veckan har gått. Det finns ett värde i att undersöka och inte veta.

På det sättet är frågorna många gånger viktigare än svaren. För genom rätt fråga kan du få många fler svar än många av de färdiga tipslistorna.

  • Vilka olika sätt kan jag öka min inkomst på?

  • Vilka kostnader kan jag sänka med bibehållen livskvalitet?

  • Vilka effektiviseringar kan jag göra bland mina tillgångar?

  • Vilka effektiviseringar kan jag göra bland mina skulder?

  • Vad är mest respektive minst viktigt i min familj?

  • Vilka förändringar kan jag göra utan att behöva minska din sparkvot?

  • På vilka sätt kan jag utnyttja denna situation för att “rycka i backen”?

  • Vilka människor kan jag ta hjälp av och göra detta tillsammans med?

Kommentera mer än gärna nedan!

Konkreta “lära-sig-fiska”-tips

Nedan följer ytterligare några processorienterade “lära-sig-fiska”-tips:

  • Det är inte säkert att problemet behöver lösas där det uppstod. Om t.ex. bränslepriserna har gått upp är det inte säkert att den bästa lösningen är att köra mindre bil, eller om elpriserna gått upp att använda mindre el. Man kan t.ex. lösa det genom att byta jobb och höja sin lön, förhandla om bolåneräntan, utbilda sig för att i framtiden få högre lön eller liknande.

  • Många bäckar små vs identifiera den största bäcken först. Ett annat sätt att säga samma sak är att skilja på 30 eller 30 000 kr-frågan. Det vill säga att det i utvärderingsfasen ställa sig frågan:

    Kommer det här göra 30 kr skillnad eller 30 000 kr skillnad?

    Syftet är så klart att utvärdera effekten på det man gör. Man kan lägga ner massor av tid på att spara 30 kr (t.ex. dra ut elektronikprylar som står i standby-läge) och helt och hållet missa att t.ex. förhandla om bolåneräntan som skulle gör 100 eller 1000 gånger mer skillnad. Fokus bör vara mest effekt för minst insats. Precis som med investeringar så vill vi ha högst avkastning.

  • Specificera och undersök i detalj - oro och stress kommer många gånger från att inte veta tillräckligt noga. Man vet att elpriserna kommer att öka, men man vet inte exakt hur det kommer att slå. Att då undersöka närmare hjälper många gånger att återfå initiativet och därmed ansvaret och även rörelse framåt. Undersök därför hur kommer ett högre elpris att påverka dig. Ta reda på i detalj, hur kommer en högre bolåneränta påverka din situation och så vidare.

    Det här gäller även i framåtriktade konversationer. De flesta har en hel mängd drömmar som man inte har specificerat i kronor och ören (eller tid, energi etc). Gå tidigare i pension? Perfekt. Vad kostar det? När vill du göra det? Vilken kostnadsnivå behöver du ha då? Hur mycket behöver du ha sparat till din pension för att det ska vara möjligt? Vilka är möjligheterna? och så vidare.

Övriga tips som kan göra skillnad

Nedan följer ytterligar en sammanfattning av de tips som vi pratade om på webbinariet:

  • Husägare? Då är det i uppvärmningen slaget står. För de flesta husägare är uppvärmningen den största energikostnaden. Nästan 75 % av förbrukningen för ett normalt hushåll går till uppvärmning av vatten och värme i huset. Det finns mycket man kan göra. Läs mer i RikaTillsammans-forumet här.

  • Bor du bostadsrätt? Be BRF-styrelsen att göra en brandövning. Ett tips från @Lennart som bor i en BRF var att be styrelsen undersöka och komma med en plan med svar på frågor såsom; Hur kommer ökade räntor påverka föreningen (och avgiften)? Hur kommer ökade energikostnader påverka? Hur påverkar t.ex. ökade gas- eller fjärrvärmepriser? Hur påverkas eventuella kommande renoveringar då materialpriser ökar?

  • Alla kan vi sänka vår energiförbrukning - Om alla i Europa sänker sin energiförbrukning med 5 % så halverar vi priserna. Det finns mycket som alla kan göra. Här finns en tråd med 41 olika tips som vi alla kan göra idag.

  • Hur vet du att har lyckats? Fundera på vilka kriterier som avgör om du har varit framgångsrik i din förändring eller inte. Många gånger påbörjar vi en resa utan att ha satt upp delmål eller en målinje. På det sättet missunnar vi oss också att fira att vi faktiskt har lyckats. Sätt konkreta mål som t.ex.:

    • När jag mäter sparkvoten för 2022-Q4 och 2023-Q1 i Spirecta så ska den vara minst X %.
    • Det totala sparade beloppet för perioden Q4-Q3 ska vara minst X kr
    • Min elförbrukning för perioden okt-dec ska vara 10 % lägre än samma period förra året
    • Jag ska ha fördelning aktier / räntor om X / Y vid utgången av varje kvartal
    • etc.

Konkreta saker att göra i Spirecta

Nedan följer några tips på saker som du kan göra i Spirecta:

  • Kom i gång eller kom i kapp. Det uppenbara är att börja använda Spirecta och komma igång så att du har aktuella siffror att jobba med. Använd kom-igång-guiden.

  • Prova energisimulatorn. Skaffa dig en känsla för hur elen kommer att slå antingen per månad eller för hela perioden oktober-mars. Läs mer om energisimulatorn här.

  • Gör en eller flera budgetar. I Spirecta kan du numer göra flera olika budgetvarianter och scenarion.

  • Använd Spirecta för att följa upp dina förändringar. Som jag skrivit i denna artikeln så kommer den stora skillnaden till följd av det som du gör utanför verktyget.

Nedan följer några konktera antaganden som man kan göra om man nu vill testa i sin ekonomi. För det närmsta året så kan man utgå från:

  • Bolåneränta: på ca 5 % är inte orealistiskt på 3-mån rörligt
  • Energipriser: räkna 2 - 3 gånger förra årets elräkning.
  • Fjärrvärme: 10 - 50 % dyrare.
  • Bränslepriser: samma som nu
  • Bostadspriser: räkna -20 %
  • Mat och förbrukningsvarar: räkna +20 %
  • Löneförhöjning: räkna 0 - 5 %

Varmt välkommen på nästa tillfällen

Du hittar alla kommande temakvällar och arbetstillfällen där du kan få hjälp med Spirecta i kalendarium eller i listan här. Men nedan är de mest relevanta i närtid:

Övriga länkar

Ytterligare saker vi pratade om webbinariet:

På RIkaTillsammans har vi gjort ett helt avsnitt som på liknande tema:

Avslutningsvis: sharing is caring…

Det är klurigt att sitta med frågor som ovan själv. Därför hoppas jag att vi tillsammans kan hjälpas åt att dela våra erfarenheter i denna tråden. Kommentera gärna, ställ en fråga eller kom med glada tillrop till dem som delar med sig. Det kommer att hjälpa oss alla! :+1: :slight_smile:

Här kommer min Doodle för kvällens webbinarium. :blush:

3 gillningar