Cirkel och negativa värden m.m

Fortsätter diskussionen från 220209 - Jättestor uppdatering - Nytt filter, nya rapporter, nya grafer och mängder med buggfixar:

Lite funderingar efter den stora uppdateringen.

Om man tittar på resultatrapporten och har uppdaterat sina tillgångar i januari, har ju dessvärre placeringar sjunkit i värde. Det syns ju tydligt och bra på Resultatrapport - Inkomstkategori - Stapeldiagram

Visar man det diagrammet i cirkel blir det ju absoluta belopp och otydligt att det varit negativ utveckling. Jag förstår ju att du inte kan göra en negativ cirkel… men känns som det borde sticka ut på något sätt för att göra det tydligt och att man blir uppmärksam på fenomenet.

Kanske går göra dubbla cirklar eller att det sticker ut som en ”lös” tårtbit om det är negativt eller liknande. Har ingen bra idé på lösning men jag tycker det borde synas tydligare.

Nästa förändring som blivit lite knasig är att i Resultat kan du välja om man vill visa budget och jämförelse. Byter man till exempel Utgiftsgrupper följer inställningen med men kan inte ”justeras”. Jo om man ”slagit på” budget kan man klicka på budget för stänga av den men har man aldrig slagit på budget kan man inte få fram det alls…

Knappen Visa / Dölj kolumner borde finnas på de andra rapporterna med för enkelhetens skull :slight_smile:

Ett skönhetsfel jag får är att jag kan titta på inkomstgrupper med gröna staplar och en förklaring under med Period som är grön.
Byter jag till utgiftsgrupper för jag staplar i rött men förklaringen perioder är grön :stuck_out_tongue: Gäller även när man går ned på kategorier :flushed:

Jag håller med. Tyvärr använder jag ett färdigt diagram-paket (chartjs) och det tillåter inte det (eller så vet jag inte hur man gör).

Kommer fixas inom kort. Min miss i programmeringen.

Hmm… håller med. Beror ju på att det hänger ihop om man har de andra kolumnerna. Ska fundera på om vi kan lösa det.

Går det att som standard lägga in synliga etiketter i diagram? Det skulle ju göra att man uppmärksammar fenomenet. Det är ju inget ”problem” när man sett stapeldiagrammet innan men byter man lite flikar och filter för att se olika saker kan man lätt missa detta om man inte är uppmärksam.

:+1: Bra att du korrigerar det andra! :slight_smile:

//Björnen

1 gillning

Det är fixat nu. När man bara ha en kolumn så visas inte den lilla rutan.

Däremot nu dyker den upp:

Kommer med i nästa veckas uppdatering. :+1:

1 gillning

Forumstädning
Den här buggen eller önskemålet är löst i Spirecta per februari 2022 och därför stänger jag ämnet och markerar det som löst. Tack för hjälpen med rapportering.

Om du har kompletterande kommentarer, starta gärna en ny tråd och pinga in mig med @janbolmeson.

Tack för att du hjälper till att göra Spirecta bättre! :pray:
Jan

1 gillning