Dölja kategorier

När vi gör en budget för året så behöver vi ju räkna med våra amorteringar för att veta att det går ihop sig. Men eftersom vi inte bokför amorteringar som utgifter så stämmer ju inte budget mot utfall, men vi vill ju inte sluta ange amorteringen i budgetläget.

Så vi eftersöker helt enkelt en likviditetsbudget så att vi se att det går ihop, inte bara resultatmässigt.

2 gillningar

Jag håller med!
Hittills har jag löst detta genom att lägga till en egen ”Budgetgrupp” med ”Budgetkaterkorier” under utgifter. Denna innehåller kategorier som ex amortering och fast löpande sparande (ex aktier/fonder, resesparande m.m.) som jag vill kunna ligga på över tid. Resultatet i budgeten skall då gå 0 eller + för att ”gå ihop sig”.
Däremot bokför jag inte heller amortering/sparande som en utgift i resultatet och jag får helt enkelt räkna bort denna budgetkategori ”manuellt” när jag vill jämgöra utfall mot budget.
Därför har jag sedan tidigare önskat en funktion där man kan dölja/visa enskilda kategorier/grupper i rapporterna beroende på vad jag vill följa upp, vilket skulle lösa ”problemet” för mig. Jag vet att @janbolmeson tittar på en sådan funktion, samtidigt kanske det finns ännu bättre sätt att lösa detta på…?

Funktionen med att “dölja” kategorier håller vi på med just nu. :+1: Så det borde komma inom en inte allt för snar framtid.

Jag håller på och funderar på en likviditetsbudgetlösning. Jag tänker nämligen att det borde lösa sig när vi introducerar en “budget” för tillgångar och skulder.

Men den här funktionen ligger högt upp på listan. :+1:

2 gillningar

Kanonbra, tack @janbolmeson!