Fått en större summa som vi använt / haft en stor utgift och nu visar resultatrapporten ett stort minus

Vi fick in en större summa pengar under våren som vi medvetet har använt till lite av varje, men delvis lagt i sparande samt skänkt bort lite. Men blev förvånad trots detta på det stora underskottet.

Typ 126 000 minus på den inlagda perioden. Jag tänker att det beror på att vi då har använt pengarna som kom in i våras enligt planer, men det stökar ju till hela resultaträkningen. Hoppas detta går att rätta till, eller om ni kan hjälpa mig att tänka.

I en sådan situation så gäller det att försöka identifiera om problemet består i:

  • Felaktig bokföring av transaktionerna, eller

  • Om bokföringen är korrekt och det handlar om upplevelsen och känslan.

Det är nämligen rätt vanligt att när man är ovan vid tänka bokföring att man trillar i diket eftersom det gäller att skilja på ett par olika saker. De flesta av oss gillar inte emotionellt att “gå minus” utan vi strävar efter att gå plus och till och med spara lite. Vilket är bra.

Men ibland så kommer det stora engångsutgifter, t.ex. för en semesterresa, en renovering eller liknande. När vi mentalt tänkt på det så är det ofta inget problem eftersom vi har sparat till pengarna på ett konto eller tar upp ett lån för att täcka renoveringen.

Men när man sedan tittar på det i Spirecta så kastar Spirecta upp ett väldigt stort minus i perioden. Då är det lätt att tveka och tycka

  • kan det verkligen vara rätt?

Men ja, det är det i de flesta fall. Det ovana för oss är att det inte är något konstigt att resultaträkningen (inkomster minus utgifter) visar minus. Ens ekonomi består ju nämligen även av balansräkningen, det vill säga ens tillgångar och skulder. Det vill säga att om du på ditt bankkonto (tillgång) har 100 000 SEK, så är det ingen rationell fara med att gå 25 000 SEK minus en månad eftersom din balansräkning klarar det. Där kommer ju till och med vara 75 000 SEK kvar.

Därför brukar mitt tips vara - kolla att transaktionerna är rätt, och om de är det, överväg att det “bara” handlar om känslan. :slight_smile:

Du kan exkludera utgiftskategorier i rapporterna

Inom företagsbokföring så kallas dessa stora engångstransaktioner som gör jämförelser svåra för “jämförelsestörande poster”. Det vill säga att det finns en poäng ibland att man vill se hur ser min löpande ekonomi ut, utan den där köksrenoveringen på 100 000 SEK. Då är min rekommendation att i rapporterna använda Filter-funktionen.

Med hjälp av filter-funktionen så kan du exkludera en kategori och få en “Normal” jämförelse för din vanliga ekonomi.

Relaterade artiklar:

1 gillning

Här tänker jag att det beror på hur man bokförde summan pengar som kom in och vilken period man jämför. Bokför man pengarna som kom in som inkomst och kollar på hela perioden från det bokfördes fram till idag så kommer allt gå jämt ut. Kortar man perioden så inkomsten inte längre finns med, ja då går man back.
Alltså,

  • jan: inkomst 125 000 kr
  • feb: utgift 25 000 kr
  • mars: utgift 25 000 kr
  • april : utgift 25 000 kr
  • maj: utgift 25 000 kr
  • juni: utgift 25 000 kr

kollar man på hela perioden är resultatet 0 kr.
kollar man på mars-juni så är resultatet -75 000 kr.

2 gillningar