Ha en övrigt kategori för tillgångstyper jämte aktier, räntor, guld, likvider etc

När man använder tillgångsslag-rapporten så fördelas tillgångarna på Aktier, Räntor, Likvida medel etc.
Saknar flera stycken här, eller ett vidgande av begreppen.
Något som saknas är t.ex. “Pensionsförsäkring/Allmän pension”, vilket annars blir en stor grå ruta med “Ej klassificerat”. Dessa investeringar passar väl knappast in under Räntor eller Alternativa inversteringar.

Allmän pension är ju typiskt sett placerat i räntor eftersom man räknar 0.0 - 2.0 procents tillväxt över tid. Så jag tycker att räntor är ett ypperligt ställe att placera det på… :slightly_smiling_face:

Så tänker jag, hur tänker du?

Det är säkert så för allmän pension. Men frågan kvarstår väl för pensionsförsäkring i så fall?

Kan du beskriva någon, för man kan säkert placera den i någon av typerna. En TJP är ju ofta t.ex. en kombination av aktier och räntor.

Tänker på så kallad traditionell pensionsförsäkring. https://www.konsumenternas.se/pension/fakta/traditionell-forsakring-eller-fondforsakring

Dessa går ju inte alls att välja hur de skall placeras, till skillnad från fondförsäkring, och har dessutom garantibelopp etc. Iofs säkert möjligt att med detektivarbete ta reda på exakt vad just den valda försäkringen består av, men det är en hög tröskel för användare tänker jag.

Förstår. Spontant skulle jag ju sätta det som en räntedel. Nu minns jag dåligt då jag inte är vid datorn, vi har ingen “övrig” del som kan fungera som en uppsamlare?

Enda som finns är “Ej klassificerat”. En Övrigt hade ju varit bra för att skilja svårklassade saker från sådant man struntat i.

Hjälp mig att resonera kring hur “övrigt” skiljer sig från “alternativa investeringar” egentligen?

Jag tänker att det kan komma att skapa en förvirring för man skulle ju kunna hävda att det är samma sak. Det är t.ex. en garantiprodukt. Det skulle man kunna hävda är både en alternativ investering eller en “övrigt”-investering. Hänger du med på hur jag tänker?

Är ingen expert, men tänker mig att Alternativ står i motsats till “Traditionell” eller “Vanlig”. Aktier, Fonder, Pensionsförsäkringar, Sparkonton etc är traditionella/vanliga sätt att investera. Konsumentkrediter, solceller, afrikanska träd, crowdfundade fastigheter eller vad mer man kan hitta på är ganska okonventionellt åtminstone för småsparare. Därav, alternativ.

Semantiskt tänker jag på avvikande och udda när jag tänker alternativ musik, klädstil eller livsstil. Borde vara samma för investeringar.

Om något borde väl alternativa investeringar bli till övriga investeringar i så fall, för att bli ett bredare begrepp som samlar mer saker.

Är det så att designen på rapporterna där man följer upp fördelningen per tillgångsslag inte kan hantera fler än 5-6 stycken, så kanske det är den utformningen som behöver funderas igenom ett varv till.

Tack @Bjoern. Uppskattar dina kommentarer mycket. :pray:

För mig är det också en cost-benefit att allokera utvecklare till det. Låt mig få klura lite. Det är nämligen inte bara att lägga till en kolumn till det. Behöver göra om hela beräkningsfunktionen för rapporten. Så det är inte helt snutet ur näsan.

Hej @Bjoern,

Nu är det här fixat i och online!

Hoppas att du kommer gilla det och få användning för det. :+1:

Tack för feedbacken.

Hälsningar,
Jan

1 gillning