Hitta startvärde och lite andra nybörjarproblem

Är ny på Spirecta sedan ett halv dygn tillbaka. Har redan hunnit radera all min data en gång…
Började lägga in allt och när jag lagt in alla tillgångar/skulder med startvärde och började klicka runt insåg jag att om jag ska ha någon nytta av verktyget så måste jag i alla fall lägga in hela 2022.

Raderade datan och började om.

Började om med tillgångar/skulder. Insåg nu snabbt att det inte är helt enkelt att hitta historiska värden. Tex Nordnet visar bara värdeförändringen, antingen i kr eller %. Vet någon var jag kan hitta historiska saldo? Santander är lika svårt att hitta…och pensionssiffror.

Stora frågan: Ska jag börja från 2022-01-01 för att få ihop lite historik eller ska jag ta det lugnt och börja på 2022-12-01? Med det senare alternativet, tar det lång tid innan verktyget är till nytta?

Började också titta lite på transkationer och inser att det blir inte helt enkelt när man backar tillbaka några månader…
Några frågor:

  • Var lägger jag en betalning av bolån? Är det inte inte utgift utan en avbetalning på skuld?

  • El och solceller - min elräkning räknas av mot mitt solcellskonto hos Skellefteå Kraft. men jag skulle vilja följa köpt el och såld el. Jag har fördelningen på fakturan, men transaktionen på kontot är enbart resultatet av köpt-sålt.

  • Jag har också “en del” Swish på mitt konto, då mitt telefonnummer är kopplat till fotbollslagets Swish. Därefter sätts de in på ett klubbkonto. hur hanterar jag det? Vad ska jag sätta resp Swish på?Överföring blir väl just en överföring mellan två konton.

Det var inte helt enkelt att komma igång, jag ändrar mig hela tiden om hur jag vill göra…
Mycket tacksam för lite hjälp på vägen.

2 gillningar

Välkommen @JohanM - både till Spirecta och forumet.

Jag rekommenderar så här:

  • Inkomster och utgifter kan du importera historiskt från 1 januari om du är beredd att göra jobbet. Det är värdefullt för då har du data att jämföra med.

  • Tillgångar och skulder kan man skippa historiska värden på eftersom det är klurigt. Så de kan man ta per dagens datum.

Då får du nytta av båda två direkt från dag 1.

Räntan är en utgift men själva amorteringen är ju “bara” en överföring mellan ditt bankkonto och din skuld. Det vill säga det är inget som förändrar din nettoförmögenhet.

och ränta:

Ja, det kan du göra. Du kan antingen dela upp transaktionen (tryck på pilen vid importen och dela upp i två) eller så skippar du transaktionen i importen och sedan lägger in det manuellt. Jag vet att det finns andra användare som gör precis det.

Så här skulle jag hantera det:

Ja, det är lite klurigt i början, särskilt eftersom Spirecta ger alla möjligheter att göra, så det blir ju mycket upp till en.

Tack för svaret! ger mig på att lägga in transaktioner för hela året och när jag är klar med det så lägger jag in startvärden på tillgångar och skulder.
Innebär detta att jag kan ta bort alla transkationer som innebär överföringar då jag ändå korrigerar saldona?

Solcellerna:
Ska jag sätta Såld El som Övrig inkomst?
Köpt el och såld el kommer på två fakturor. Dock får jag inte ut pengarna för såld el utan köpt el räknas av från potten hos elbolaget.
Så jag får en kreditfaktura på 4000kr för såld el. Sen kommer en faktura för köpt el på 1000, men där den räknas av mot potten så det blir 0 kr att betala. Men ska jag då sätta 4000kr som inkomst, 1000 kr som utgift. Och sedan ta de 1000kr från tillgången i Spirecta?

Jag kanske missförstår lite, men du tar med alla överföringar också. På Nordnet kan du tex se värdet på kontot 1/1, sätta det som startsaldo och sen lägger du till alla överföringar. Annars kommer saldot på bankkontot inte att stämma. I slutet av året kommer nordnetkontot ha haft någon form av värdeutveckling, negativ eller positiv och du kan då ( eller nu) justera den.

Jag hade alltså inte brytt mig om värdeutvecklingen och det exakta värdet på såna tillgångar under året, utan bara räknat med överföringar. :slight_smile:

Om du vill följa hur mycket du säljer ja. Jag hade skapat en inkomst som heter “såld solel” eller liknande under övriga inkomster. Samt en tillgång för de pengarna du har till godo hos bolaget, “soltillgången”. Så såld el blir inkomst till “soltillgången”.

Ja du kan göra så. De 1000 kronorna blir en utgift som betalas från “soltillgången”, inte ditt bankkonto. När du inte längre har överskott betalas elräkningen istället från ditt bankkonto. Och om du i framtiden skulle kunna få pengarna utbetalda så blir det en överföring från “soltillgången” till bankkontot.

1 gillning

Ang överföringarna så blev det så nu att jag inte tog med överföringarna för jag missförstod troligen Jans tips.

Jag har lagt in alla inkomster och utgifter och kan få fram data på det. Men jag sätter värdena på tillgångar och skulder efter att jag gjort det jobbet. Så det jag tappar då är värdeutvecklingen men jag får lite inkomster/utgifter att förhålla mig till. Men nu kanske det blev helt fel?

Tack för tipsen om solelen. Börjar nog få kläm på mer och mer efterhand…men det snurrar mycket idéer i huvudet. Inser ju också att den del saker som jag tänkte följa upp är det ingen direkt mening att följa upp eftersom jag inte kan påverka det ändå direkt (tex att dela upp utgiften el i underområden som skatt osv).

Jag kanske inte heller förstod honom :joy: Menar du överföringar mellan ditt bankkonto och Nordnet?

Ja ska du kunna räkna värdeutveckling behöver du kolla värdet hos tillgången ett antal gånger och föra in värdet. Jag nöjer mig att göra det 1-2 gånger om året, vissa gör det varje månad. Jag får ju fortfarande den generella värdeutvecklingen och vill jag ha detaljer är det bättre att gå till källan, Nordnet/avanza/Lysa.
Stämmer balansen på dina bankkonton?

Ja det där är verkligen det svåra att hitta vad som är vettigt. Det finns en del här som följer skatt också, kanske inte detaljer som elskatt utan tex skatt på lön.

Hör av dig om du vill ta ett supportsamtal och bolla lite. Jag är Jans nye supportmedarbetare :slight_smile:

1 gillning

När jag skriver att jag inte tar med överföringarna så är det nu när jag lägger in transaktioner från 2022-01-01 - 2022-11-30. jag vet faktiskt inte ens mellan vilka konto alla överföringarna går.
Jag tänker att överföringarna spelar roll när jag har rätt värde på tillgångar och skulder.

Min arbetsordning just nu är:

  1. Få in alla transaktioner t.o.m. 2022-11-30 i syfte att få i alla fall lite historik. Dock raderar jag överföringarna enligt min text ovan i detta inlägget.
  2. Uppdatera värdena på tillgångar och skulder, så att det blir dagsaktuella värden (alt värdet 2022-11-30)
  3. Börjar jobba månadsvis med Spirecta. Här kommer jag självklart att ha med alla transaktioner inkl överföringar för att det ska bli rätt mellan kontona.
  4. Uppdatera div info i verktyget så som de olika hinkarna, %-tal etc
  5. Börja förstå var jag kan hitta förbättringar i min ekonomi.

Och jag tar nog gärna ett supportsamtal lite längre fram när jag bekantat mig ytterligare lite. Försökte få kläm på utlägg på jobb, men får inte rätt på kontona verkar det som.

Upplever också att en del konto inte dyker upp varje igång i listan. Hade nyss ett exempel på Svenska spel, där det fanns på två transaktioner. På den ena hade Spirecta själv valt (egentillagda kategorin) Tips och spel. Däremot på nästa transaktion fanns inget förvalt värde och jag kunde inte heller hitta Tips och spel i listan. Men det är säkert ganska mycket skit bakom spakarna just nu :slight_smile:

1 gillning

@JohanM och @Muraks - när jag sa skippa överföringarna i den första importen när man importerar sin historisk data. Det gör den första importen enklare då man kan skippa överföringarna och fixar till balanserna i efterhand.

1 gillning

Men då blir väl balansen på alla konton fel? Inte ens vanliga bankkonto kommer ju stämma och man får en massa att fixa. Eller är tipset för att man inte ska behöva skapa alla sina tillgångar på en gång och att man snabbare ska kunna komma igång? I så fall förstår jag resonemanget.

Jag hade nog ändå hellre satt alla överföringar till en dummytillgång just för att slippa radera de och få balansen på bankkontot rätt från början. :slight_smile: Och har man redan skapat tillgången kan man ju ta med överföringarna och justera balansen på tillgången efteråt.

1 gillning

Gör så, det låter som att du har en bra plan!

Skapa en felrapport, det finns en egen kategori i forumet för det, om du kan reproducera och försök se ett mönster när det inträffar. :slight_smile: En anledning till att Spirecta inte föreslår en utgiftskategori kan vara för att du inte har såna registrerade tidigare. Kategorisera dina inkomster och utgifter Du kan även skapa egna kategoriseringsregler om de ofta kategoriseras fel.

1 gillning