Hur ska jag kategorisera sparande / ta med månadssparande i budget?

Fråga till supporten
Jag funderar på hur jag ska bokföra värdet på sparande på ett vettigt sätt. Min utgångspunkt är att jag klassar sparande som en utgift i kassaboken. Tänker att det är bäst. Men säg gärna om det finns något smartare sätt.

Jag avråder starkt att göra från det här sättet. Sparande, amortering och liknande är ingen utgift eller kostnad. Det är vad som kallas en balansräkningstransaktion. Det vill säga att det är pengar som flyttas från en tillgång (oftast bankkonto) till en annan tillgång (t.ex. fondrobot, Avanza, Nordnet, en fond eller liknande).

Sättet att göra det på är att kategorisera det som en överföring från just det ena kontot till det andra.

Låt oss ta ett exempel. Jag har ett Swedbankkonto och varje månad för jag över pengar till min fondrobot. Då gör jag i Spirecta enligt följande:

  1. Jag skapar en tillgång som heter Swedbank-konto.
  2. Jag skapar en tillgång som heter Fondrobot
  3. Jag importerar mitt kontoutdrag för Swedbank i slutet av månaden
  4. I importen noterar jag överföringen till Fondroboten, väljer “överföring från” och väljer Fondroboten i listan
  5. Jag sparar importen.

Om jag inte använder importen så kan jag lägga till det som en manuell överföring via den manuella funktionen.

Appropå sparande, hur gör man om man vill ha med sitt månadssparande i sin budget?

Det är lite klurigt eftersom vi ofta tänker på månadssparande och budget som att det hänger ihop. Men om man tittar på det mer i detalj så inser man att “sparande” varken är en inkomst eller utgift. Det är de facto en överföring till en specifik tillgång.

Just nu är det inte byggt i Spirecta än, men hur du kommer göra det framgent är genom att sätta budgeten på en specifik tillgång. Det kommer således att bli att man sätter budget för en tillgång. Det kluriga är att vi kommer vilja sätta budget både i form av ett månadssparande och en värdeökning.

Så låt mig få återkomma, för det är kommer bli riktigt häftigt. Men det är tyvärr inte riktigt klart än. :sunglasses:

Grymt! Väntar med spänning!

Vet att ni har fullt upp med automatiserade kontoutdrag, men har du några nyheter om detta?

1 gillning

Det ligger tyvärr i kön efter de automatiserade kontoutdragen. Räknar att vi kommer ha en första initial (och förmodligen buggig) version under nästa vecka. Därefter blir det nog buggrättningar och fokus på det. Så jag skulle väl spontant gissa februari typ.