Hur skall man tänka kring CSN-inkomster, dvs. fördelningen mellan studielån och bidrag?

Fråga till supporten av Robert:

Hur skall man tänka kring studielån/bidrag. Skall man bara bokföra allt som inkomst och sedan uppdatera lånet separat per månad?

Tyvärr är det rätta svaret som vanligt: “det beror på”. Det beror på hur korrekt du vill ha det, vad du önskar mäta och hur mycket tid du vill lägga på det.

Bokföringstekniskt korrekt sätt.

Det mest bokföringskorrekta sättet att göra det på är att varje månad separera det i lån och bidrag. Det vill säga att du skapar följande konton:

  • Bankkonto (tillgång)
  • Bidrag från CSN (inkomstkonto)
  • CSN-lån (skuld)

Exempel på bidrag på 2 000 kr och lån på 8 000 kr.

När du får in pengarna på kontot t.ex. den 20 varje månad då sker följande två transaktioner:

  • Överföring från CSN-lånet (skulden) till bankkontot (tillgång) på 8 000 kr.
  • Bidrag (inkomst) som bokförs mot bankkontot (tillgång) på 2 000 kr.

Då kommer efter transaktionen det se ut som följer:

  • Inkomst 2 000 kr (bidraget)
  • CSN-lån 8 000 kr (lånet)
  • Bankkontot 10 000 kr (tillgången).

Precis så som det korrekt sätt skall vara bokfört. Enklast görs dessa transaktioner via “Lägg till transaktion” istället för en importen. Det vill säga att jag skulle skippat raden på bankkontot när jag importera och lagt till det manuell.

Det andra (mindre korrekt, men mer praktiska) sättet att göra det på

Det andra sättet hur man kan göra men som inte är lika exakt är följande:

  • CSN-bidrag och lån (inkomstkonto)
  • Bankkonto (tillgång)
  • CSN-lån (skuldkonto)

Då kör man allt som CSN-bidrag och lån vid importen och sedan i slutet av året när man får årsbeskedet så uppdaterar man CSN-lånet på skuldkontot. Det vill säga att man uppdaterar skulden bara en gång per år och sedan gör man det andra som en inkomst. Det är enklare, inte lika exakt men fortfarande rimligt.

Vilket sätt ska man välja

Det beror på. :sunglasses: Det går ju alltid att ändra sig i efterhand så gör det som känns mest rätt för dig. Det handlar ju ändå till syvende sist vad du vill använda Spirecta till. Många gånger får man ju 80 % av effekten från 20 % av jobbet. Så prioritet gäller även här.

Dessutom har vi ju här även fördelen att det inte behöver stämma på kronan som i företagsbokföring.

Så här tänker jag, hur tänker ni andra?

Tack.

Det var ungefär vad jag misstänkte att man kunde göra.

Då det bara handlar om max 12 transaktioner per år så känns det som att det korrekta sättet borde vara möjligt.

Men eftersom man kan få ett ok resultat med den andra metoden så blir det nog så jag gör.

Vh Robert

Ja, det går bra. Om man vill så kan man ju dessutom göra hela årets transaktioner vid en sittning. :sunglasses:

Varmt välkommen också!

Relaterat till detta är ju också återbetalningen. Där har jag valt att skriva in allt som en amortering och så ändra beloppet för skulden i 1-2 gånger per år. Amorteringen man gör varje månad är ju i praktiken en ränta+amortering, men räntan är så låg att jag inte orkar splitta upp dem. Är iof lättare att splitta en transaktion i spirecta nu, så vem vet :slight_smile:

Jag gillar att göra saker exakt med någon måtta får det också vara :slight_smile:

Hur tänker ni runt återbetalning? (om detta tas upp någon annanstans kan detta inlägg raderas/flyttas!)

Vi har precis lagt till en funktion för att splitta en transaktion i importen i steg 3. Så du kan de facto göra det där om du har lust. :slight_smile: Annars går ju det sättet som du beskriver utmärkt.

Funderar även på att ha någon checklista eller lista med anteckningar där man kan skriva sådant för att komma ihåg det. Eller att man kan kopiera en gammal transaktion (det går nämligen göra i en transaktion som man sedan skulle kopiera t.ex. 12 gånger) av just den här anledningen. Men det är inget som går än.

När jag kollar vad som står på fakturorna från CSN så är det bara januari-fakturan som inte är 100% amortering, den är ca 85% amortering och resten ränta+avgift. Säker på att inte du också har det så?

Visst är räntan och avgiften i teorin utspridd över hela året, men den faktureras bara i januari. Då behöver man alltså bara splitta transaktionen mellan ränta och amortering en gång om året, och alla andra månader är ren amortering.

1 gillning