Kan man skapa en skuld till sig själv?

Hej på er!

Scenariot är följande: Jag har ett buffertkonto på Avanza. På det kontot vill jag ha ett specifikt belopp: 30 000 kr. Nu är det dock så att jag använt pengar från buffertkontot. Då då behöver jag fylla på det för att beloppet ska vara minst 30 000 kr igen. Därmed tänker jag att jag har en “skuld till mig själv” som borde vara 30 000 - aktuellt belopp på kontot. Kan jag på något enkelt sätt representera detta i Spirecta? Och funkar det även om kontot på Avanza har ränta som betalas ut direkt till kontot med jämna mellanrum?

Tacksam för alla råd! :slight_smile:

Tjenare!

Låter som ett väldigt krångligt sätt att lösa det, men ja det går att lösa med att lägga upp skuld till sig själv men måste vara typ 1000 gånger lättare att bara läsa av tillgångskontot och se om det är 30 000 där eller inte.

Jag har liknande tankesätt med bufferpengar och krånglar inte till de med skulder utan läser va om jag ligger i rimlig nivå eller inte. Du kan ju skapa filter mm så det blir lätt att se de olika konto.

Med vänlig hälsning,
Björn

Fair enough, det kanske är krångligare än jag föreställer mig… Jag läser av det manuellt och det är ganska lätt, jag tänkte nog mer på om man kan optimera lite. Men är det så krångligt känns det inte värt.
Tack för feedbacken! :slight_smile: