Kom igång - Steg 2 - Skräddarsy dina utgiftskategorier

Det andra steget i kom-igång-guiden går snabbt och handlar om att se över de fördefinierade utgiftskategorierna. Du tar bort de som du inte gillar och lägger till eventuella som saknas.

Uppgift 2.1: skräddarsy dina utgiftskategorier

Beräknad tidsåtgång: 5 - 15 minuter

Mål: se till att du känner dig nöjd med att dina utgiftskategorier i verktyget i stora drag motsvarar de olika typerna av utgifter som du lägger pengar på i verkligheten.

Precis som det första steget i kom-igång-guiden är syftet här att skräddarsy Spirecta så att din ekonomi i verkligheten matchar din ekonomi i Spirecta.

På samma sätt som med inkomstkategorierna har vi skapat ett antal fördefinierade utgiftskategorier och kategorigrupper. Det vill säga korgar som vi senare kommer att sortera in (bokföra) de olika utgifter som du har i din ekonomi, t.ex. när du handlar på ICA, går på bio eller åker på en resa.

För att se till att du har rätt och relevanta korgar för just dig, följ nedanstående steg.

Steg 1: Öppna översikten med dina utgiftskategorier i menyn “Administrera → Utgiftskategorier

Steg 2: Ta bort de utgiftskategorier som inte är relevanta för din ekonomi. T.ex. om du inte har en bil så kan det vara lämpligt att ta bort fordonskategorierna. Behåll dock observationskontot, det kommer vi återkomma till senare.

Tips 1: Du kan även skapa nya utgiftskategorier eller nya kategorigrupper via knapparna uppe till höger i översikten.

Tips 2: Om du vill ändra flera utgiftskategorier samtidigt går det utmärkt.

Nästa steg i kom-igång-guiden

Bra jobbat! Nu kan du gå vidare till nästa steg. :muscle:

Om du har frågor, använd hjälp-knappen eller skriv en kommentar nedan. Du kan även ta kontakt med oss via “Hjälp”-knappen nere till höger.

:arrow_right: Till nästa steg (3) i kom-igång-guiden

:arrows_counterclockwise: Tillbaka till innehållsförteckningen

:arrow_left: Föregående steg (1) i kom-igång-guiden

Fördjupning: utgiftskategorier och kategorigrupper

Visa introduktionen till utgiftskategorier

För tydlighetens skull definierar vi en utgiftskategori som:

Utgiftskategori - En “korg” som samlar alla utgifter av samma typ. T.ex. är det lämpligt att i utgiftskategorin “Mobil-, musik, och andra abonnemang” samla kostnader som kommer från företag som Spotify, Telia, Netflix, HBO och liknande.

När du har lagt in (“bokfört”) ett antal transaktioner kommer de olika rapporterna att sammanställa dina utgiftskategorier så att du kan se t.ex. hur mycket du har lagt på nöje, mobil eller andra typer av utgifter. Se bilderna från rapporterna nederst på sidan.

För att få ut ett större värde vill man ibland “gruppera” ett antal kategorier av samma typ i en så kallad “kategorigrupp”. Vi definierar den enligt nedan:

Kategorigrupp - En grupp av flera utgiftskategorier av samma typ. T.ex. om du har kategorierna: “El, värme, vatten och avlopp”, “Hemförsäkring”, “Städning, hemhjälp och skötsel” så kan det vara rimligt att skapa en kategorigrupp som heter “Boende och bostad” för att få alla de utgifterna sammanställda för sig.

Du som är van vid klassisk företagsbokföring kan tänka på kategorier som bokföringskonto och kategorigrupper som kontogrupper.

Förhandstitt: så här kommer det se ut i rapporterna när du är klar

Visa hur det kan se ut i rapporterna när du är klar med kom-igång-guiden. 🤓

I framtiden, när du har lagt in dina data i form av transaktioner, kommer t.ex. 12-månaders-rapporten visa följande sammanställning på utgiftsgruppnivå. Du behöver inte göra något med nedan, utan det är bara en inspiration så att du ser hur den här delen hänger ihop med resten. :+1:

Lite mer detaljerat på gruppnivå ser det ut som följer:

I den klassiska resultaträkningen ser det ut som följer på kategorinivå:

Bonusuppgift: sätt din egen “touch” och gör det inspirerande

Visa överkursen om egen touch på kategorierna

Spirecta ger dig full frihet i hur du vill lägga upp dina kategorier. Ett tips som jag brukar ge är att försöka göra det roligt och inspirerande. En god vän till mig Moa Diseborn brukar säga att det som är viktigt i mitt liv bör återspeglas i mitt kontoutdrag.

Om jag t.ex. tycker om och vill läsa mer böcker, då borde jag ha en kategori som heter “böcker” där jag bokför min “läsa böcker”-relaterade kostnader. Allt från t.ex. bokinköp, till min portfölj, ett gott te eller liknande. Om träning är viktigt för mig, då gör jag en “tränings”-kategori där jag bokför gymkort, träningsprylar, träningsresor och liknande. Då kan man på ett roligt sätt visa sig själv och andra att man faktiskt tar det på allvar.

En av de roligaste implementationerna av ovan är en användare som skapade ett “Dejta män”-konto. Hon var på jakt efter en partner och skapade då en kategori där hon bokförde sina dejtingkostnader. Inte så mycket för att hålla koll på dem, utan för att visa sig själv att hon tog det på allvar, gjorde det hon sa att hon skulle göra och göra det inspirerande. Så här i efterhand är väl min insikt att det borde kanske även vi i en relation ha ett konto för - kanske inte dejta nya partners - men dejta och underhålla sin relation. :slight_smile:

Referens: fördefinierade utgiftskategorier

Visa kategorierna som finns med från början

Kom-igång-guiden: innehållsförteckning

Dessa artiklar hjälper dig att komma igång rätt och lätt med Spirecta:

Du kan alltid ta kontakt med oss via “Hjälp”-knappen nere till höger eller genom att skicka ett mejl till support@spirecta.se. Från och med februari 2024 erbjuder vi ett kortare personlig kom-igång-med Spirecta-möte där du även kan få feedback på din ekonomi. Ta kontakt med oss via supporten. :+1:

Tack för att du använder Spirecta!