Kom igång - Steg 5. - Importera inkomster och utgifter

Importera inkomster och utgifter

Inom kort (januari 2021) kommer vi kunna erbjuda automatisk import via Tink. Mer info kommer inom kort.

Spirectas stora styrka är att verktyget klarar av att sammanställa inkomster och utgifter från många olika källor. I det här steget kommer du att få pröva på att importera kontoutdrag med alla dina transaktioner.

Allt på ett och samma ställe

Målet med att importera kontoutdragen är att samla alla dina inkomster och utgifter på ett och samma ställe oavsett om det är räkningar som du har betalt från Internetbanken, köp du har gjort med ditt kreditkort eller köp som du har swishat.

Det är först när vi samlar data från alla de ställen där vi har och hanterar våra pengar som vi får det riktiga guldet i form av koll på läget på riktigt. Det i sin tur kommer leda till att du kommer kunna ta bättre beslut, styra i din ekonomi i den riktning du önskar, spara och tjäna mer pengar men än viktigare - få ha det liv som du önskar.

Fyra olika sätt att samla inkomster och utgifter

Eftersom det här är en av de viktigaste uppgifterna, som du dessutom kommer att få göra löpande över tid, finns det flera olika sätt att lägga till transaktioner (=inkomst, utgift eller överföring) i Spirecta.

Det finns möjlighet att lägga till dem:

Fyra olika sätt att lägga till data

Vi kommer att återkomma till flera av dessa senare i kom-igång-guiden. Sättet vi rekommenderar att lägga till informationen är genom att importera ett kontoutdrag. Det är absolut smidigast.

Importera den senaste månadens transaktioner

Importera och kategorisera bara den senaste månadens alla transaktioner från:

• Alla dina bankkonton (t.ex. Swedbank, SEB, Handelsbanken etc)

• Alla dina kreditkort (t.ex. Komplett, American Express etc)

• Alla dina betalkort (t.ex. Revolut)

Ett tips på vägen är verkligen att bara ta en månad i taget per konto. Det ger både Spirecta möjligheten att lära sig och föreslå kategorier när du importerar nästa gång samtidigt som du får se hur verktyget fungerar. Så även om det är lockkande är små steg bäst även i det här fallet.

Därefter väljer du själv hur lång historik som du vill ha och importera. Vissa väljer att bara köra från dagens datum, andra går tillbaka till 1 januari det innevarande året och vissa kör den superambitiösa stilen med att ta upp till 12 månader bakåt. Du väljer själv. :+1:

Exempel på steg-för-steg-instruktioner i Manualen

Här i manualen har vi steg för steg-instruktioner för de vanligaste bankerna, betal- och kreditkorten:

Våra storbanker

Vanliga betal- och kreditkort

Här är en lista på alla de banker som vi stödjer.

Tips från oss som använt Spirecta länge

Nedan följer några tips från oss som har använt Spirecta länge.

1. Det kommer aldrig bli 100 % rätt - eftersom vi importerar data och låter datorn göra ett tolkningsjobb så kommer det aldrig bli 100 procent rätt. Relatera hellre till det som att datorn lyckas hjälpa dig än att den har gjort fel som t.ex. misstolka ett minus för ett plus.

2. Importera bara från ETT konto och EN månad i taget - det minskar risken för att det blir fel, för att du behöver gå tillbaka och ändra och en mängd andra fel. Dessutom hjälper det Spirecta att lära sig hur du kategoriserar dina transaktioner så att det blir mindre och mindre jobb för dig.

3. Använd observationskontot - ibland vet man inte direkt vad en utgift var för något utan man behöver gå tillbaka och kolla upp den. Ett tips är därför att använda det på förhand skapade kontot: “Övrigt och oidentifierade utgifter” som ett observationskonto. Där kan du lägga utgifter i väntan på att du sedan kategoriserar om dem.

4. Redigera flera rader samtidigt - Du kan redigera flera rader samtidigt genom att använda kryssrutorna i kolumnen längst till vänster. När du ändrar flera rader samtidigt så kan du 1) ändra belopp som är lämpligt vid valutaväxling, 2) ta bort eller lägga till vissa ord, 3) välja kategori, 4) flytta posterna i tid och mycket mer.

5. Importera inte överföringar för historiska kontoutdrag - Beroende på din ambitionsgrad så kanske du vill importera alla tidigare transaktioner. Det är fullt möjligt, men det är många gånger väldigt omständigt med tanke på överföringar som gjorts. Så vårt tips är om du precis börjar med Spirecta och vill ha med mycket historik, skippa överföringarna och ta bara med inkomster och utgifter. Överföringarna påverkar nämligen bara värdet på skulderna och tillgångarna och dessa värden kan du ställa in manuellt.

Vanliga frågor

Även om vi har designat för att processen ska vara så smidig som möjlig så kan det uppstå situationer som videon ovan inte tar upp. Nedan följer några av vanliga frågor och svar.

1. Hur ska jag göra med en amortering / ränte-betalning? - Bankerna envisas ofta med att slå ihop både räntebetalningen och amorteringen av själva skulden i samma transaktion. För att få rätt på det i Spirecta behöver du separera det i två transaktioner. Du hittar en video och instruktion hur du kan gå till väga i artikeln “Amorteringar - hur kan man tänka och göra?”. Det finns även ett bra resonemang i den här tråden: “Hur skall man tänka kring CSN, studielån/bidrag?”.

2. Min bank eller kort finns inte med i listan i steg 2 - Om din bank eller kort inte finns med i listan, testa välja “Låt Spirecta välja importmall”. Om den inte fungerar läs mer här för du kan hjälpa oss att hjälpa dig med en ny importmall. Under tiden kan du välja att lägga till transaktioner manuellt eller genom att importera från en Excel-fil.

3. Importen klarade inte av att tolka mitt kontoutdrag - Om Spirecta inte klarar av att tolka ditt kontoutdrag, då är vårt tips att testa först att välja en annan importmall. Om det inte fungerar, testa alternativet: “Låt spirecta välja importmall”. Om inte det heller fungerar, läs mer här kring hur du beställer en importmall från oss (det är självklart kostnadsfritt).

4. Ska jag ta med överföringar? - Ja, alla överföringar ska tas med mellan konton. Observera dock att de ska bara tas med en gång och därför varnar Spirecta när potentiella dubletter hittas.

Ett exempel är t.ex. en betalning av en kreditkortsfaktura. Då kommer du ha en “Fakturabetalning” från ditt bankkonto samtidigt som du på kontoutdraget från kreditkortet kommer ha en “Inbetalning”. Av dessa två transaktioner väljer du att behålla en.

5. Kan man inte importera automatiskt? - Vi arbetar på en lösning med automatisk import. Vi räknar med att kunna släppa den någon vecka efter att vi är ute ur beta. Sannolikt i januari 2021.

Frågor, kommentarer eller funderingar

Klicka gärna på “svara” för att ställa frågor eller dela med dig av dina funderingar. Vi läser och svarar på majoriteten av alla kommentarer. :+1:

Relaterade artiklar

Du kan även ha glädje av följande artiklar:

Nästa steg i kom-igång-guiden

:arrow_right: Till nästa steg (6) i kom-igång-guiden
:arrows_counterclockwise: Tillbaka till innehållsförteckningen
:arrow_left: Föregående steg (4) i kom-igång-guiden

Hej! Har en fråga kring hur jag bör göra med tillgångarna efter att ha importerat utgifter. I vissa fall blir tillgångsposterna helt missvisande då jag tillgångarna justeras in nästkommande steg. Rekommenderar ni att enbart uppdatera tillgångarna efter import av utgifter så de stämmer överens med verkligheten? En manuell uppdatering alltså.

Det är tyvärr något som är bökigt första gången innan man är igång. Jag inser mer och mer efter feedback från er användare att det finns två sätt att jobba i Spirecta. Till följd av din kommentar skrev jag följande artikel:

Återkom gärna med din kommentar där. För det handlar till syvende och sist hur man vill göra, för det finns inget rätt svar.

Hej! Toppen, tack för svar. Ska läsa igenom artikeln och testa vad som fungerar bäst för mig och min situation. Återkommer med svar om jag har någon feedback :blush: