Kom igĂ„ng - Steg 8. - Klart! đŸ„‚ Tips för framgĂ„ng över tid

Klart! :clinking_glasses:Tips för framgĂ„ng över tid

Grattis! Nu Àr du klar och det absolut svÄraste Àr bakom dig. Det Àr tyvÀrr den hÀr tröskeln som man behöver ta sig över för att fÄ full koll pÄ sin ekonomi och i nÀsta skede ta den till nÀsta nivÄ.

Nu kommer den lĂ€tta fasen att pĂ„ mĂ„nadsbasis uppdatera Spirecta med nya uppgifter och data. Över tid kommer det hĂ€r bli en framgĂ„ngsrik vana. UngefĂ€r som att borsta tĂ€nderna. För mig som, har anvĂ€nt Spirecta och dess tidigare version för att föra bok sedan 2006, skaver det enormt om det gĂ„r en lĂ€ngre period utan att jag kör in min data och fĂ„r klicka mig runt i rapporterna.

MĂ„nadsvis uppdatering och analys av Spirecta

Du fÄr naturligtvis göra precis som du vill, men mitt förslag Àr att du bestÀmmer för ett regelbundet tillfÀlle dÄ du uppdaterar Spirecta. Jag sjÀlv brukar göra det pÄ mÄnadsbasis, ofta första veckan efter ett mÄnadsskifte. Fördelen med att göra det dÄ Àr att alla transaktioner för mÄnaden finns dÄ bokförda hos din bank och mÄnga ger ut mÄnadsrapporter.

Det som jag gör varje mÄnad (i min ekonomi, sÄ du fÄr anpassa till dig sjÀlv) Àr att:

• Logga in pĂ„ min bank (Swedbank) och importerar konto för konto till Spirecta
  • Logga in hos min kortleverantör (Revolut) och importerar transaktionshistoriken
  • Logga in pĂ„ dĂ€r jag har mina investeringar (Avanza, Nordnet och LYSA) och uppdaterar vĂ€rdet pĂ„ mina tillgĂ„ngar i Spirecta med motsvarande vĂ€rde.

NÀr det Àr klart sÄ gör jag alltid det roligaste:

PÄ kvartals-, halvÄrs och Ärsbasis finns det ytterligare roliga rapporter att gÄ genom. Mer om det i senare artiklar.

Tips pÄ vidare lÀsning för dig som vill fördjupa dig

Nedan följer nÄgra förslag pÄ artiklar för dig som vill grotta ner Ànnu mer i kaninhÄlet:

Om du som lÀser det hÀr har anvÀnt Spirecta ett tag, sÄ fÄr du vÀldigt gÀrna kommentera hur du anvÀnder Spirecta.

:arrow_backward: Tillbaka till steg 7
:arrows_counterclockwise: Tillbaka innehÄllsförteckningen