Låt oss hjälpas åt: nu budget rapport med differenser och prognos

Hej!

Kan man jämföra inkomster och utgifter i transaktioner med vad man har satt upp i budget?

Jag skulle alltså månadsvis se hur jag ligger till med utgifter specifik månad och resten av rullande 12.

En rapport jag har missat?

1 gillning

Hittade själv under Resultatrapporter -> Resultaträkning

1 gillning

Även om funktionen finns där så är den väldigt krånglig. Är det någon som har ett tips på hur man enkelt kan jämföra rullande månaders utgifter mot budgeterade utgifter?

Hade ju passat bra att få in budgetdimensionen i 12-månadersrapporten t.ex.

1 gillning

Återkom gärna med önskemål kring hur du skulle önska budget. Det är nästa område vi kommer jobba med i Spirecta. :+1:

Jag skulle önska lite fler kolumner i resultatrapporten när jag gör min uppföljning varje månad.
Jag har fortfarande mindset att budget är kalenderår och inte löpande 12, så ha det i baktanken när du kollar nedan. Jag brukar också stämma av månad för månad.
Så här brukar jag läsa utfall, och skulle bli glad om det gick att göra något liknande:

Post | Min mån utfall | Ack. perioden (jan-jämf mån) | Budget period | Helår budget | % budget | prognos helår

Där prognos helår är lite smart. T.ex. Ligger jag generellt 10% över budget så vill jag att prognos helår ska räkna in det och lägga på 10% på min satta budget för de månader som är kvar. Dvs, behöver inte vara avancerat med trender och beaktande av historiska avvikelser - även om det såklart skulle vara trevligt.

1 gillning

Ja! Det där skulle jag också uppskatta väldigt mycket! :star_struck::ok_hand:

Bara så att jag förstår. Vi följande kolumner för varje

  • Översikt (endast inkomster och utgifter)
  • Kategorigrupper
  • Enskilda kategorier

Det vill säga samma helikopterperspektiv som bryts ner till de enskilda kategorierna. För varje kategori kör vi kolumner som nedan. Det vill säga att det skulle kunna se ut som följer:

Demo-siffror på hur det skulle kunna se ut

Låt oss säga att perioden är: 1 januari 2021 till och med 31 augusti 2021.

Kategori Ack. period (SEK) Budget period (SEK) Diff mot budget (SEK) Diff mot budget (%) Helårsbudget (SEK) Av Helårsbudget (%) Prognos helår (SEK)
Bil- och bikostnader
Bränsle (bensin) 8 120 8 000 +120 1,5% 12 000 67,67 % 12 180
Bilförsäkring 0 0 0 SEK 0 % 4 400 0 % 4 400
Övrigt fordon 4 756 3 000 +3 756 +58,5 % 4 000 158,5 % ???
Delsumma 12 876 11 000 3 876 +17,1 % 20 400 63,1 % summa(ovan)

Kan du hjälpa mig @Apisto hur vi räknar prognos på “Övrigt fordon”? @jpjp håller du med om tabellen ovan?

1 gillning

Jag blev inte kompis med tabellschemat, så här kommer den “rå”.

Ser jättebra ut. Dock vill jag gärna ha min månad med också först. Dvs augusti i detta fallet.
% fordon borde väl också vara 119% och inte 158,5%?

Så här tänkte jag:

|       Kategori       |   Augusti  |             Ackumulerad period (jan-aug)                  |                Helår (jan-dec)                     |
|                      |   Utfall   |   Utfall   |  Budget | Diff budget (SEK)| Diff budget (%) | Budget (SEK) | Av Helårsbudget (%) | Prognos (SEK) |
|:--------------------:|:----------:|:----------:|---------|------------------|-----------------|--------------|---------------------|---------------|
| Bil- och bikostnader |            |            |         |                  |                 |              |                     |               |
| Bränsle (bensin)     | 1120       | 8 120      | 8 000   | +120             | 1,5%            | 12 000       | 67,67 %             | 12 180        |
| Bilförsäkring        | 0          | 0          | 0       | 0 SEK            | 0 %             | 4 400        | 0 %                 | 4 400         |
| Övrigt fordon        | 1756       | 4 756      | 3 000   | +1 756           | +58,5 %         | 4 000        | 119 %               | 6 340         |
| Delsumma             | 2876       | 12 876     | 11 000  | 3 876            | +17,1 %         | 20 400       | 63,1 %              | 22 920        |

Men, egentligen vill jag inte alls göra så här. Det är ingen som ger mig sparken om jag spräcker min kalender-budget, finns inte heller någon vits med att köpa 10 000 wunderbaums i slutet på året för att jag ska fylla upp min budgetpost (så att jag kan få samma budgetutrymme nästa år).

Det jag egentligen vill gå mot är en löpande 12mån? budgetprognos. Vet dock inte riktigt hur man ska budgetera eller följa upp på bästa sätt mot sådan.

2 gillningar

Och på “Övrigt fordon” tänker jag mig att har jag överstigit budgetn hittills med 58%, så lär det fortsätta så resten av perioden.

För mig är min privatekonomibudget inget som jag fastställer helt inför ett år och sen inte pillar på. Jag justerar kontinuerligt siffrorna framåt för att få så god prognos som möjligt. Jag tappar i det här dock funktionen att se hur bra/dålig jag är på att prognostisera. Detta gör också att klassisk företagsbudget och min privatbudget inte riktigt körs på samma sätt.

Finns det möjlighet att versionera budget, och sedan ha en rapport på prognosticerings-träffsäkerheten hade det varit ballt, och det (budgetversionering) gör kanske också att min variant och mer fast budget kan lira i samma system, men den funktionaliteten kanske är lågt ner på prio-listan.

Nu har jag inte så lång historik i spirecta, men en sak som jag försöker hålla koll på privat är lifestyle creep (dvs min ekonomiska inkomstökning äts upp av ökad (onödig?) levnadsstandarshöjning), vilket jag gärna får hjälp med av spirecta. Alltså skulle jag gärna vilja se även föregående års utfall för min jämförelsemånad.
För att hålla koll på lifestyle creep vore det även väldigt bra att kunna få ut typ “vinstmarginal” också så man inte lurar sig själv när man ökar utgifter vid högre inkomst utan man även åtminstone ökar investeringar på samma kvot. - kanske är en separat post som ska behandla det dock.

2 gillningar

Jag känner att mina amatörmässiga ord och åsikter är överflödiga när Apisto har talat och ställer mig glad i hågen bakom och nickar ivrigt instämmande :grinning_face_with_smiling_eyes:

Håller alltså helt med och har haft samma tankar men inte kunnat sätta ord på dom på samma sätt.

Tack Apisto!

1 gillning

Tack för allt tankespjärn. Så låt oss ta det en runda till. Jag har gjort om det till Excel så att vi kan leka med det och få rätt på matten och så skippar vi forumets undermåliga tabellhantering.

Så här ser det ut, bör vara samma som tabellen ovan:

Det som jag tänker är följande. Dessa två rödmarkerade tabellerna är principellt EXAKT samma, det enda som diffar är perioden.

Det vill säga att perioderna är:

  • Ruta 1: 1 augusti - 31 augusti
  • Ruta 2: 1 januari - 31 augusti

Det vill säga att dessa skulle man egentligen kunna slå ihop till en tabell där man väljer sin period. Man skulle även kunna ha dem i en rapport flik som visar (den kan heta något smart):

  • Flik #1. “Period 1 vs period 2”

Den tredje rutan

Bygger ju på differensen av en föregående ruta. Så då skulle man egentligen kunna kalla den för:

  • Flik #2. “Period 1 vs prognos period 2”

Det fina genom att göra det på det här sättet är att vi egentligen inte har låst det varken till månad, ackumulerad period eller år. Det vill säga att man kan i Flik #1 visa:

  • Månad (augusti 2021) vs Månad (augusti 2020)
  • Månad (augusti) vs Ack. Helår (januari - augusti
  • Kvartal vs kvartal
  • etc.

samt i flik två kan man ta

  • Månad vs helår
  • Kvartal vs helår
  • Månad vs rullande 12 mån
  • etc.

Håller ni med om mitt tankesätt eller har jag otur när jag tänker? :slight_smile:

2 gillningar

Håller med! Ser bra ut. Desto mer grafik man kan få med desto bättre tycker jag spontant. Men snygga användargränssnitt är inte min starka sida.

I dagsläget räknas inte månader med ”0” med i medelvärdet. Det tycker jag att det borde göras… men vet att det finns olika åsikter om den saken.

Jo, om de ligger i mitten i av en period. Inte i slutet dock.

Hej!
Jag tycker det känns som ett smart sätt att implementera det som två likadana rutor där man kan välja perioden. Då blir det bara en modul som behöver implementeras som används på flera ställen. Bra med enkelhet för felsökning.

Ett upplägg såsom du föreslår skulle ge mig mkt värde i min uppföljning!

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: 0 räknas inte med i medelvärdet

Hej!

Återuppväcker en gammal tråd. Här är en bild från utvecklingsversionen. Kom gärna med feedback. :blush:

Här är lite mer info i manualen:

Översikt

2 gillningar