Löneperiod den 25 i månaden till den 25 i månaden efter

Finns det möjlighet att välja lönedag i Spirecta?
Finns det möjlighet att ha löneperioder i Spirecta istället för välja den 25 i systemet?
Exempel på förinställd löneperiod: 25 november till 23 december, osv

Det finns ingen sådan förinställd period. Jag skulle kunna lägga till den, men jag har aldrig riktigt förstått syftet med det, så jag tänker att du / ni kanske kan hjälpa mig att förklara det. :thinking:

Vad är det man vinner på en sådan period som man inte tjänar på att köra på månadsbasis som man kör i t.ex. företagsbokföring (som jag använt som inspiration för spirecta)? Jag tänker ju att det jämnar ut sig över tid om man kollar på det på månadbasis.

1 gillning

Tänker främst att det blir mer rättvist och korrekt bild över utgifterna över en bestämd löneperiod istället för månadsperiod.

Både Tink och Swedbank utgiftkollen använder detta system medveten om att dessa ekonomiappar inte är din favorit appar :sweat_smile:

1 gillning

Jag håller inte riktigt med om att det ger en mer korrekt bild, framförallt för att löneperioden förändras pga helg. Alla räkningar man har den månaden betalas efter den 25 e trots att utgiften kanske uppstår innan. Så jag tycker att månadsvis är mer korrekt.

Jag hade en annan app förut och den kunde man ställa in ett annat brytdatum, 25e tex. Problemet var när betalningar försköts av olika anledningar. Då såg det ut som att man inte fick sin lön den månaden eller att hyran betalades dubbelt en månad. Det vart stökigare tycker jag :slight_smile:

2 gillningar

Jag förstår att funktionen finns och används, men till vilken nytta.

Svårt när man ska börja definiera vad som är rättvis. Får du lön för utfört arbete för du jobbar på timmar eller har du månadslön och får lön i förskott?

När du får en räkning, när jag egentligen utgiften varit?

Håller med Jan som sett på företags redovisning att det är bra som det är nu. Det blir enligt mitt sätt att se det ”mest rätt” och vill man rätta till det mera kan man alltid lägga in periodiseringar och liknande. Eller bara byta datum på en eller annan transaktion som man vill ha i en annan månad.

//Björnen

Hej.

Är ny på detta forumet och håller på att starta upp med Spirecta.
En sak jag direkt tänkte när jag börja lägga in mina kontoutdrag var att det blev väldigt missvisande eftersom vissa återkommande räkningar ibland hamna på “fel” sida månadsbrytningen, så då blev det ingen utgift en månad och två utgifter nästa månad. Så jag börja leta efter var man kunde ställa in “brytdatum”

Sen kan man tycka om det är rätt eller fel!
Men om det är möjligt att lägga till den funktionaliteten så kan olika personer själv avgöra vad som är rätt eller fel för dem? :slight_smile:

Själv hade jag inte behövt ha ett datum som anpassa sig efter om om löneutbetalningsdatumen var på helgen och då kom en eller två dagar innan. För min del hade jag kunnat sätta brytdatum 2 dagar innan löneutbetalningen eftersom det inte sker så mycket på mina konton där.

Mvh
Henrik

Jag provpratar. Två saker:

  1. Du kan ställa in egen period för både när du tittar på rapporter och du kan flytta dina transaktioner i tid. Det är inga problem. Så Spirecta stödjer att köra från 25 till 25 om man vill.

  2. Men jag personligen skulle avråda från det synsättet. Det är nämligen - i min mening - bara relevant när man börjar och sätter in första månaden. Om man kör på från t.ex. 1 janauari - 31 december så kommer man ju inte ha det problemet mer än första månaden.

Sedan är det ju också mer korrekt utifrån ett bokföringsperspektiv att faktiskt titta på den valda perioden. Om jag tittar från den 1 februari till 28 februari och jag har en betalning som går 2 februari, så har den ju de facto gått 2 andre februari. Det är ju en “mental bokföring” att tänka att den hör till januari-lönen. Som också det är en mental bokföring (för om man t.ex. inte har lön utan bidrag, ska man köra 15-15 då, eller om man är FIRE och inte har någon lön överhuvudtaget).

Men jag kan ha fel och vara blind för något, så jag ser gärna fram emot diskussionen. :slight_smile:

2 gillningar