đŸ•· MedelvĂ€rde per mĂ„nad Ă€r otydligt

MedelvÀrde per mÄnad stÀmmer ej.

Gillar kolumnen med medelvÀrde per mÄnad, men jag tror att berÀkningen behöver göras om. Min gissning Àr att nuvarande medelvÀrde berÀknas som kategoritotalen dividerat med antal mÄnader som inte innehÄller summan 0.

—>Det borde i stĂ€llet berĂ€knas som kategoritotalen dividerat med antal mĂ„nader som inte innehĂ„ller totalsumman (=kategorigruppsumman) 0.

I mitt exempel blir det division med 3, dÄ jag hittills har lagt in transaktioner för 3 mÄnader (jan-mars). Hade jag Àven lagt in juli, sÄ borde division göras med 4.

Exempel frÄn skÀrmdumpen:

1. Kategori “VĂ„rd, friskvĂ„rd, 
” har utgifter varje mĂ„nad och fĂ„r korrekt medelvĂ€rde.
  2. Kategori “Apotek” har utgifter endast för mars och medelvĂ€rde berĂ€knas felaktigt med bara en mĂ„nad.
  3. Kategori “VĂ„rd & hĂ€lsa övrigt” har utgifter för januari och mars. Summan divideras felaktigt med tvĂ„ mĂ„nader till ett medelvĂ€rde.
  4. PÄ summaraden summeras totalen korrekt, men summan av medelvÀrdena blir felaktig hÀr.

Funderade ett tag pÄ om man ska ha (totalsumman > 0) eller (totalsumman <> 0). Den sista varianten tÀcker in ifall man har en stor Äterbetalning viss mÄnad. Jag har ett mÄnadsmedelvÀrde som Àr korrekt negativt i en kategorigrupp, dÄ jag fick en stor Äterbetalning pÄ en resa.

Det blir ett annat resultat pÄ https://app.spirecta.com/reports/performance/12-month-result/

PÄ samma Àmne frÄn Fredrik:

Om dagens datum Ă€r mindre Ă€n sista dagen i nuvarande mĂ„nad, sĂ„ kanske “Per mĂ„nad” inte ska rĂ€kna med den mĂ„naden?