Medelvärde per månad är otydligt

Medelvärde per månad stämmer ej.

Gillar kolumnen med medelvärde per månad, men jag tror att beräkningen behöver göras om. Min gissning är att nuvarande medelvärde beräknas som kategoritotalen dividerat med antal månader som inte innehåller summan 0.

—>Det borde i stället beräknas som kategoritotalen dividerat med antal månader som inte innehåller totalsumman (=kategorigruppsumman) 0.

I mitt exempel blir det division med 3, då jag hittills har lagt in transaktioner för 3 månader (jan-mars). Hade jag även lagt in juli, så borde division göras med 4.

Exempel från skärmdumpen:

  1. Kategori “Vård, friskvård, …” har utgifter varje månad och får korrekt medelvärde.
  2. Kategori “Apotek” har utgifter endast för mars och medelvärde beräknas felaktigt med bara en månad.
  3. Kategori “Vård & hälsa övrigt” har utgifter för januari och mars. Summan divideras felaktigt med två månader till ett medelvärde.
  4. På summaraden summeras totalen korrekt, men summan av medelvärdena blir felaktig här.

Funderade ett tag på om man ska ha (totalsumman > 0) eller (totalsumman <> 0). Den sista varianten täcker in ifall man har en stor återbetalning viss månad. Jag har ett månadsmedelvärde som är korrekt negativt i en kategorigrupp, då jag fick en stor återbetalning på en resa.

Det blir ett annat resultat på Spirecta

På samma ämne från Fredrik:

Om dagens datum är mindre än sista dagen i nuvarande månad, så kanske “Per månad” inte ska räkna med den månaden?