Ö verkar sorteras som O

Det verkar vara generellt under övriga rapporter, om man till exempel går in på utgiftskategorier och kollar under Personligt om man har standard kategorierna så ligger “Övriga levnadsomkostnader” mellan " Mat, livsmedel och förbrukningsvaror" och “Prylar, heminredning och elektronik”. Det känns alltså som att det sorteras som om det började på O istället för att det faktiskt börjar på Ö. Bifogar en screenshot!

Jag har språk inställt på svenska.

Tack för bra arbete med appen! :pray:

Sjukt konstigt, för när jag kollar så sorterar den rätt. Har du möjlighet att uppdatera vyn och eventuellt testa i en annan webbläsare?

Absolut! Kan testa lite mer imorgon.
Testade snabbt igen nu i mobilen och då blev det ju rätt iaf :slight_smile: Mystiskt.

Jag tog bort alla kakor osv för appen och loggade in igen och får samma fel.
Får fel sortering i 2 av 3 browsers som jag testat. Alla körs på macOS 10.15.6.

Trasig sortering:

  • Chrome Version 86.0.4240.111 (Official Build) (x86_64)
  • Safari Version 13.1.2 (15609.3.5.1.3)

Prima sortering:

  • Firefox 82.0.1.

Men om jag kollar samma lista fast på den här sidan: https://app.spirecta.com/incomes-expenses/accounts/expense så funkar sorteringen bra där… Så något verkar skilja på de ställena.

Väldigt konstigt. Jag har samma version som du på Chrome och det fungerar utmärkt. Dock kör jag på Windows så jag misstänker att det skulle kunna ha något med MacOS att göra.

En chansning:

  • Har du webbläsaren eller MacOSpå något annat språk?

Är det någon annan av er i forumet som också upplever samma problem?

Ja det verkar ha med språket att göra, det blir rätt om man kör Chrome på svenska istället.

Dock var min mac inställd på engelska men med svensk sortering i listor och det funkar ju som sagt på kategori listan (nu har jag tydligen inte tillåtelse att posta länkar till sidan längre…) men inte när man väljer att ändra listan och hamnar på den nya sidan. Så verkar ju som att något skiljer där i hur den tolkar infon från browsern/datorn om hur den ska sortera.

Jag jobbar själv med systemutveckling/webutveckling så jag blir ju väldigt nyfiken på vad det kan vara som gör att det blir annorlunda sortering på olika sidor :smiley: Kanske är det specificerat explicit att va svenska på den sidan som funkar men följer datorns/webläsarens språk på den andra? Ni får ju såklart välja om ni ska lägga tid på det här alls eller bara släppa det nu direkt, jag kan ju få rätt sortering om jag byter språk och jag tror de flesta säkert har inställt på svenska.

Jag kan ju tycka att det är lite tråkigt att mina meddelanden tydligen taggats flera andra medlemmar som skräppost och reklam. Förstår inte riktigt varför? Vad i meddelandena är skräp eller reklam? :slight_smile:
Om det bara är för att jag får ett fel som inte ni får kan ni väl skriva det istället vore inte det ett bättre sätt att meddela @janbolmeson att det här kanske inte är ett så utbrett fel?

Jag läste https://forum.spirecta.se/guidelines en gång till och kan inte se nånting däri som jag ska ha brutit så att mina meddelanden borde flaggas. Det står ju visserligen: “När du ser dåligt beteende ska du inte svara.” Men jag har väldigt svårt att se vari det finns dåligt beteende i mina meddelanden här, det får ni gärna förklara för mig isf för jag har inte haft minsta ont uppsåt :slight_smile:

Det kan ju såklart vara jag som missförstått när man ska flagga meddelanden men jag trodde det handlade om opassande budskap/språk etc, inte bara att man inte håller med åsikten eller inte får samma fel… (om det nu är därför de har flaggats?)

Jag är geniunt intresserad av den här appen och har varit med och betatestat den innan forumet fanns och sånt här sköttes i basecamp :slight_smile:

Min bästa gissning är att det är en implementering av sorterings-algoritmen. Mer specifikt vilken locale-inställning som körs av webbläsaren. Problemet varför det diffar mellan olika sidor är att vi gör vissa sorteringar i databasen som har en korrekt sv_SE-inställning som gör att det blir korrekt för alla och vissa sorteringar överlåter vi till webbläsaren. Därför diff mellan olika sidor. Tyvärr kan vi inte sortera allt på vår sida.

Jag hänger inte alls med - jag har inte fått någon sådan flaggning överhuvudtaget. Jag ber om ursäkt att du har fått det. Du har gjort allt helt rätt.

Kan jag be dig att mejla mig de mejlen om flaggningarna? Kanske något automatiskt jag behöver göra (eller någon som klickat fel).

EDIT: det var en automatisk flaggning. Du kan bortse från dem. Sorry för att du fick dem.

Lösning om du upplever det här problem:

  • Kolla gärna i en annan webbläsare om felet kvarstår
  • Om du använder en webbläsare som är på engelska eller annat språk så kan det vara upphov till problemet
  • Firefox brukar fungera bäst och näst bäst brukar Chrome fungera

Kontakta oss gärna om du upplever problemet. :+1:

Min bästa gissning är att det är en implementering av sorterings-algoritmen. Mer specifikt vilken locale -inställning som körs av webbläsaren. Problemet varför det diffar mellan olika sidor är att vi gör vissa sorteringar i databasen som har en korrekt sv_SE -inställning som gör att det blir korrekt för alla och vissa sorteringar överlåter vi till webbläsaren. Därför diff mellan olika sidor. Tyvärr kan vi inte sortera allt på vår sida.

Helt ok, som sagt när jag förstod att språket i webläsaren löser sorteringen så tycker jag det är lugnt för min del :slight_smile: Var bara nyfiken varför det blev olika (arbetsskada antar jag…) men nu vet jag ju det också så tack för det! :slight_smile:

EDIT: det var en automatisk flaggning. Du kan bortse från dem. Sorry för att du fick dem.

Ok, ingen fara! Jag blev mest förvirrad över varför de hade flaggats, men nu vet jag att det inte var någon som aktivt gjort det :slight_smile:

Återigen, tack för jobbet du/ni lägger ner på Spirecta! :slight_smile:

Tack själv. Vi håller på och kollar på en tvingande lösning för webbläsaren. Vi vet ju vilket språk man har inställt och då borde vi kunna göra en tvingande sortering. Min utvecklare skulle kolla på det i nästa vecka. Så tack för :spider:-rapporten. Uppskattar det mycket. :pray:

Hej @jonas,

Nu ska det vara helt omgjort i Spirecta och vi ber webbläsaren sortera med svenska regler oavsett språk eller inställning på webbläsaren. :+1:

1 gillning