[Önskemål]: Hur kan jag separera månadssparande från värdeförändringen?

Fråga till supporten:
Hur kan jag få tillgångar/skulder att visa ett vettigt värde. Jag har egentligen två sparformer - dels aktiesparande med månatlig insättning om 5200 kr och kontospar med buffertpengar.

Gällande aktiesparandet vill jag separera insättningar och uttag från värdeutveckling. Och samma sak för kontosparandet. Hur ska jag tänka om anskaffningsvärde och nuvärde för dessa två sparanden när jag gör insättningar och uttag samt avseende värdeutveckningen?

Vet inte om jag helt förstått frågan, men jag har gjort så här;

  • Graf 1: Värde i kr

    • Visar exempelvis ett ISK-konto i kronor. Det faktiska värdet vid varje månadsslut.
    • Inkluderar insättningar & uttag.
    • Inte lämpligt att jämföra med något annat.
    • Spirecta visar denna graf i balansrapporten för ett konto.
  • Graf 2: Utveckling i %

    • Visar utvecklingen i ISK-kontot i procent. Utvecklingen kan man få från graferna hos t.ex. Avanza & Nordnet om man väljer rätt start- och slutdatum.
    • Exkluderar insättningar och uttag. Avanza & Nordnet visar endast den faktiska utvecklingen av kapitalet som jobbar på börsen.
    • Utvecklingen går att jämföra med ett index.
    • Denna funktion saknar Spirecta idag. Jag hämtar värdena manuellt och ritar graf i Excel.

Förstår, tack @AndersH!

Jag har börjat jobba på en lösning som exkluderar insättningar och uttag. Får se hur vi kan göra med upplösningen. Avanza och Nordnet har ju den orättvisa fördelen med daglig prissättning. Tror att det är få som kommer göra daglig prissättning i Spirecta. Däremot borde det fungera ganska bra på månadsbasis.

I framtiden skulle man kanske kunna automatisera det med inhämtning av data från Avanza och Nordnet.

Återkommer!

1 gillning