[Önskemål]: Visa amortering och sparande i budget

Hade gärna velat se även amorteringar och sparande i budgetrapporterna så man kan få en komplett bild av flödet. Man kan ställa in budget för dessa poster om man går in via (“tillgångar och skulder” → “administrera”) men de tas inte med i budgeten.

1 gillning

Eftersom en amortering inte är en utgift så kommer de tyvärr inte visas i budget-rapporterna. Budget för tillgångar kommer framgent tyvärr “bara” vara för att följa upp hur det går för en. T.ex. om min plan är att aktiekontot skall vara värt 100 000 kr i december, så kan jag ange 100 000 kr som “budget” för tillgångskontot.

Ska fundera om man skulle kunna göra på något annat sätt.

Det jag är ute efter är mest att få en översikt över totalen där man ser att hushållets inkomster även täcker amorteringar och sparande. Kanske redan finns?

Ska fundera lite. Jag själv använder inte den funktionen så jag har inte lagt så mycket tankemöda på det än.

Någon annan här på forumet kanske har en tanke och kan hjälpa till? :thinking:

Förstår absolut önskemålet, så +1 från mig. Man får ju inte pengar på lönekontot så man kan köpa mat bara för att ens PPM gått upp några tusenlappar denna månad.

Denna idé jag lade upp innan skulle kunna lösa själva uppföljandet: [Önskemål]: Kontourval i resultat- och balansrapporterna

Dock inte säker på att den skulle möjliggöra budgetering på något snyggt sätt.

Skulle man kunna ha en kategori som heter typ “återkommande överföringar” eller liknande. För ett sparande är ju en överföring mellan konton. I vår budget lägger man till allt sparande som en återkommande överföring mot ett visst konto. Det kan vara en egen kategori, inkomster, utgifter och överföringar.