Privatekonomiska nyckeltal | Inspelning, sammanfattning och konkreta tips | #02

Några av kvällens höjdpunkter var att 1) bara genom att välja att mäta så påverkar man mätandet, 2) att inte mäta för många saker bara för att de går (eller Spirecta gör det möjligt) samt 3) vikten av samtalet kring nyckeltalen som sker utanför Spirecta med t.ex. sin partner.

Det här var det andra tillfället i serien av temakvällar som vi har för dig som är prenumerant på Spirecta. Det är tillfällen med syfte att lyfta blicken bortom siffrorna och verktyget och “omvandla” det till något i verkligheten. Gärna i en diskussion med din partner, en vän eller bara med oss här i forumet.

Det är svårt att i skrift återge 45 minuters samtal (som är en nedklippt version) men några av punkterna som vi diskuterade var enligt nedan. Du kan även lyssna på avsnittet i podcast-form. Sök på Spirecta i din poddspelare.

Hälsningar,
Jan

PS. Nästa tillfälle är 21 november och då blir temat budget. Boka din plats här.

Det som blir mätt blir gjort!

En spännande (bi)effekt av att börja mäta något är att man lägger fokus på det. Genom att lägga fokus på det så kommer det ofta längre upp på medvetandeskalan vilket gör att man direkt eller indirekt tar andra beslut. På engelska brukar man ibland säga “Where your focus goes, your energy flows”. Att bara börja mäta är redan att ha påbörjat resan.

Det andra är att Spirecta är ganska meningslöst om man inte kan ta en kaffekrans och gå och sätta sig med sin partner (eller en vän, syskon eller motsvarande) och diskutera utifrån frågan: “Hur går det för mig / oss?”. Det vill säga att “göra om” Spirectas siffror tillbaka några intressanta och intelligenta frågor som kan göra skillnad i livet.

Två frågor att få svar på - prestation + strategi

När det gäller nästan all typ av förändring och mätning så är det två frågor som man främst vill ha svar på:

1) Gör jag det som jag har sagt att jag ska göra? - Hitta ett mätetal som visar att du gör det som du har sagt att du ska göra. T.ex. om du har sagt att du ska månadsspara 1 000 kr, då är t.ex. sparkvot (i kronor) ett lämpligt nyckeltal att mäta på eftersom det visar huruvida du är framgångsrik eller inte. Det vill säga i stora drag handlar det om att mäta på prestation.

2) Verkar min strategi fungera? - Den andra frågan att ställa sig och utvärdera på är huruvida planen eller strategin som jag har valt fungerar. Det vill säga att om jag nu har sagt att jag ska spara 1 000 kr i månaden, kommer den strategin att ta mig till mitt mål om att t.ex. gå i pension tidigare, ekonomisk frihet eller vad det nu än må vara.

Det vill säga att att ställa sig frågan “hur går det för mig?” kommer jag närmare mitt mål eller inte, t.ex. “Hur många procent ekonomisk fri är jag?” / “Hur mycket pengar får jag i pension om jag går i pension vid tillfälle X?”

Frekvens och känslighet

En annan sak att fundera på är: “Hur ofta ska man mäta och uppdatera sina nyckeltal?”. Lite enligt resonemanget att man ska inte titta om man inte har avsikt att analysera. Vissa nyckeltal är inte relevanta att mäta mer än t.ex. en gång om året såsom exempelvis årsavkastning medan andra saker som resultat (=inkomster - utgifter) kan man mäta på veckobasis.

När man läser det så låter det logiskt, ändå är det många av oss som loggar in på Lysa, Avanza eller Nordnet på nästan daglig basis för att se hur våra portföljer går. Det är en framgångsfaktor att mäta vid relevanta tillfällen. Mer blir sällan bättre.

Försök inte ha en åsikt om värdering om nyckeltalet

En vanlig fråga jag får ofta till supporten är någon form av “Nu har jag köpt en semesterresa, hur gör jag för att resultatrapporten inte ska visa minus?”. I min värld är det ofta ett symptom på att man försöker mecka med nyckeltalet, ofta för att man har en åsikt om att det borde vara annorlunda - väldigt ofta att resultatet ska inte vara minus.

Syftet med nyckeltal är att:

  1. hjälpa dig att ha fokus på det fram tills att du mäter det och
  2. få en intelligent feedback på vad som fungerat och inte fungerat

Som Charlie väldigt humoristiskt säger i avsnittet: "Att ha en åsikt om slutresultatet i matchen hjälper ju inte. Det är ju ingen som säger; “jag hör vad du säger, så jag tycker att vi ändrar slutresultatet till 3-3 istället för 0-3, eller att säga: fast jag räknar stolpe som mål också.” Det intressanta att fråga sig med nyckeltalet istället: “Vad gör jag nu?” / “Vad kan jag göra annorlunda framgent?”

Nyckeltal som jag själv mäter

I Spirecta finns det mer än 50 olika nyckeltal som man kan mäta. Tricket är att välja rätt nyckeltal beroende på den plats på den ekonomiska resan som man själv är på. Jag som har kommit en bit på min ekonomiska resa mäter t.ex.

  • Resultat på månadsbasis - målet är att gå plus i den löpande ekonomi (resultatrapport över tid)

  • Sparkvot på årsbasis - målet är att ligga över 25 %. (sparkvotsrapporten)

  • Eget kapital - skillnaden mellan tillgångar och skulder. Målet är ökande över en 5-års period. (balansräkningsrapporten).

  • Avkastning på eget kapital - på årsbasis vad är avkastningen på alla tillgångar, målet är 5 % nominellt över en 5 års period. (balansräkningsrapporten)

  • Storleken på buffert - kunna ha tre månaders utgifter i buffert (balansräkningsrapporten)

  • Fritt / Bundet-kapital - hur stor del av tillgångarna är tillgängliga på kort varsel, målet är att minst ha 12 månaders utgifter i fritt kapital. (fritt- / bundet-rapporten)

De två nyckeltal som Charlie lade som sina favoritet var:

  • Ekonomisk trygghet och ekonomisk frihet - målet är ökande eftersom man frigör mer av sin tid och energi över tid. (ekonomisk frihet eller ekonomisk trygghet-rapporten)

Nu får man hålla i perspektiv att ovanstående nyckeltal fungerar väl för en ganska mogen och komplex ekonomi en bra bit på ens ekonomiska resa. När jag var student för 20 år sedan hade eget kapital eller avkastning på eget kapital varit helt värdelöst att mäta. Då var resultatet och sparkvoten på månads- eller veckobasis mycket mer intressant. Återigen - välj nyckeltal efter var du är på din resa.

Hur syns det som är viktigt för dig i ditt kontoutdrag i Spirecta?

En sak som en god vän Moa Diseborn har hjälpt mig är att det som är viktigt för mig i livet bör reflekteras i mitt kontoutdrag. Om det är viktigt för mig att träna, så borde träningsrelaterade utgifter synas på kontoutdraget. Om det är viktigt för mig att vara generös, då borde det synas i Spirecta. För om det inte gör det, då är det ju ofta bara “tomt prat” och ett tillfälle att omvärdera om det verkligen är viktigt för en.

Ett tips således är att göra en speciell kategori i Spirecta där du bokför sådant som är extra viktigt för dig, eller något som du vill bli bättre på eller få andra resultat i. I avsnittet så skojade vi om det - då en läsarfråga handlade om att “träffa en ny man”. Då var vår rekommendation att på fullt allvar lägga till en utgiftskategori som heter “Dejting”. Är dejting viktigt, så bör det synas i kontoutdraget.

Lite enligt principen: “Visa mig en månad i din kalender och jag kan berätta vilka resultat du kommer få.” och inte minst “Det som blir mätt blir gjort.”

Innehållsförteckning

Vi pratade självklart om många fler saker och nedan kan du få en känsla för när och var vi pratade om det. :slightly_smiling_face:

00:00:00 Introduktion
00:00:42 Dagens ämne: Ekonomiska nyckeltal
00:02:15 Det som mäts blir gjort
00:03:50 Från livet till excel, och tillbaka till livet igen
00:10:40 Mät 5 saker, inte 55
00:13:00 Frekvens och känslighet hos olika nyckeltal spelar roll
00:16:00 Går det att mäta utan att ha mål och vision med sin ekonomi?
00:18:30 Åsikter om nyckeltalen är värdelöst
00:20:00 “Det är fel i Spirecta”
00:22:45 Mental bokföring: vissa pengar räknas inte med
00:24:25 Jans nyckeltal
00:29:35 Charlies nyckeltal
00:30:00 Fas i livet spelar roll för vilka nyckeltal man mäter
00:33:30 Chatfrågor
00:35:00 Dina värderingar och mål ska synas i vissa nyckeltal
00:36:15 Pengar är en resurs att optimera på
00:40:30 Poängen med att ha koll på eget kapital
00:41:00 Pengaflödena ska addera till dina energiflödena i livet
00:42:20 “Ny man”-kategorin
00:43:20 Inkomstkvadranten finns i Spirecta
00:44:00 You Need A Budget funkar med Spirecta?
00:45:00 Nästa temakväll: Budget
00:46:00 Våra egna guldkorn från ikväll
00:48:00 Avslutning

Såg en fråga idag som jag gillade jättemycket som hänger ihop med ovan.

What do we prioritize that doesn’t show up on the spreadsheet?”

1 gillning

Det här fastnade för mig när jag lyssnade på podcasten med henne när ni gjorde den. Det året syntes det jättedåligt vad som jag skulle säga var viktigt för mig. Min begagnade bil och dyra andrahandshyrerätt verkade vara det viktiga i mitt liv. Nu har jag sänkt de posterna och fritid och hobby är i topp! Och sparkvoten är densamma eller högre :slight_smile:

Det här med nyckeltal är något jag skulle vilja kunna få fram snabbt. Att kunna spara flera VYer (speciell inställning och filtrering av en rapport) som favorit och snabbt ta fram de vore guld.

1 gillning

Bra idé, borde gå att lösa med hjälp länkar till olika rapporter. Ska fundera på det, men det är tyvärr inget som kommer i närtid.

1 gillning