Saldon diffar mot verkligheten - Hur kan jag lösa det?

Fick hjälp med import från tidigare importerade data i balansbladet av @janbolmeson och har sedan efter det fortsatt med att kategorisera mina nya importer. Men i Spirecta kan man ju även använda överföringar mellan konton samt amortering av skulder, vilket jag gillar då saldon stämmer på olika ställen.

Dock fanns ju inte denna funktionen i balansbladet (eller om jag inte använt den…) så nu när jag gjort klart 2020 med alla kontoutdrag, så har jag stora diffar på de flesta konton och även några tillgångar. För att slippa att gå igenom kontoutdrag från 2015, hur skulle jag kunna göra för att få balansen på mina konton att stämma igen?

Jag använde också balansbladet och lyfte över mina data därifrån till spirecta (dvs. Jan gjorde det åt mig) och då stod det fel på kontons värden. Det jag gjorde, och det jag tror är det lättaste, var att helt enkelt gå in på tillgångar och klicka uppdatera värde på alla mina konton. Det kändes kanske inte helt optimalt men det blev rätt och nyttan är att framöver kommer värdena på mina konton stämma med hjälp av enbart att jag markerar transaktioner som överföringar mellan tillgångar :slight_smile:

1 gillning