Ska man jobba med netto- eller bruttolön och ha skatt som en utgift?

Hej - OK, jag erkänner, det var jag som ställde frågan från början :slightly_smiling_face:

I vilket fall, så tror jag ändå på att särredovisa lönen, dvs redovisa bruttolön och skatt privat. (Allra helst skulle jag vilja se totalkostnaden för min arbetsgivare och alla arbetsgivaravgifter innan jag får min beskärda del som jag dessutom beskattas för, men det är en annan diskussion.) Visserligen behöver jag lägga upp några fler kontoslag och kategorier, men det är ju engångsaktiviteter. Däremot behöver jag lista bruttolön och skatt separat, likväl min förmånsbil (som jag också till viss del beskattas för), allt för att få en så transparent redovisning så möjligt. Och jag tycker heller inte det är så mycket extra besvär. Jobbet ska ju ställas till vad jag kan får ut och då är det bra med så rätt korrekt (transparent) redovisning som möjligt.

T.ex. går jag strax till banken för att diskutera låneupplägg på två fastigheter, varav den ena fastigheten ska hyras ut. Delar av hyresintäkterna är ju beskattningsbar och även detta vill jag särredovisa. Jag vill med andra ord vara tydlig mot mig själv och inte låta några kostnader “försvinna in i” övergripande intäkter.

Sedan förstår jag att det blir något mer komplicerat, en överkomligt tycker jag, i alla fall för min del. Och det är ju den flexibiliteten som Spirecta ger. Vilket är bra! Möjligen skulle jag i detta sammanhang kunna önska olika “templates” beroende på vilken modell man väljer som användare. Dvs, det skulle kunna bli fler eller färre kategorier med associerade konton som sätts upp beroende på vilken modell man väljer i sin setup. Eller så finns detta redan. Jag är ny på Spirecta så jag vet inte ännu.

Ska man sedan jämföra sig med andra, vilket jag har förstått att man kan göra, så det även där skulle vara bra att veta vad man jämför sig med. Så att “äpplen jämförs med äpplen, och inte med päron”, så att säga.

Som sagt jag är ny på Spirecta och så här tänker jag, i alla falla just nu. Hur tänker ni andra som läser detta?

1 gillning