Ska man jobba med netto- eller bruttolön och ha skatt som en utgift?

Fråga till supporten:

Ska jag jobba med netto-lön som belopp eller med brutto-lön och därtill särredovisa skatt som utgift? Eller vad rekommenderas?

Svaret är som alltid “det beror på”. Det finns inte några begränsningar i Spirecta som tvingar en att göra på det ena eller andra sättet. Det är möjligt att göra antingen eller och jag vet användare som gör på båda sätten.

Min generella rekommendation är att framförallt se till att vara konsekvent. Det vill säga att om du bestämmer dig för att göra på ett sätt, fortsätt göra på det sättet så att du kan jämföra siffror mellan perioder.

Om du väljer att arbeta med bruttolöner så behöver du dessutom skapa en ny utgiftskategori för skatt som inte finns från början. Sannolikt behöver du dessutom skapa och hålla koll på ditt skattekonto hos Skatteverket.

Min upplevelse är att majoriteten av alla användare i Spirecta däremot kör med nettolöner och kör med siffror efter skatt. Det underlättar eftersom det då matchar med kontoutdragen som du hämtar hos banken.

Så tänker jag, hur tänker du som läser?

Jag kör med nettolön just för att kunna ta det direkt från kontoutdraget. Jag har några automatiska avdrag som görs direkt på lönen som jag inte får med, som löneväxling och tjänstebil. Men jag har valt att inte ha med tjänstebilskostnaden i spirecta alls och uppdaterar värdet på tillgången istället som löneväxlingen går till.

Det känns för bökigt med bruttolön när jag både har avdrag och tillägg varje månad - varav vissa på bruttolön och vissa på nettolön.

Ja, det går dessutom alltid komplettera med i efterhand om man skulle önska. :+1:

Hej - OK, jag erkänner, det var jag som ställde frågan från början :slightly_smiling_face:

I vilket fall, så tror jag ändå på att särredovisa lönen, dvs redovisa bruttolön och skatt privat. (Allra helst skulle jag vilja se totalkostnaden för min arbetsgivare och alla arbetsgivaravgifter innan jag får min beskärda del som jag dessutom beskattas för, men det är en annan diskussion.) Visserligen behöver jag lägga upp några fler kontoslag och kategorier, men det är ju engångsaktiviteter. Däremot behöver jag lista bruttolön och skatt separat, likväl min förmånsbil (som jag också till viss del beskattas för), allt för att få en så transparent redovisning så möjligt. Och jag tycker heller inte det är så mycket extra besvär. Jobbet ska ju ställas till vad jag kan får ut och då är det bra med så rätt korrekt (transparent) redovisning som möjligt.

T.ex. går jag strax till banken för att diskutera låneupplägg på två fastigheter, varav den ena fastigheten ska hyras ut. Delar av hyresintäkterna är ju beskattningsbar och även detta vill jag särredovisa. Jag vill med andra ord vara tydlig mot mig själv och inte låta några kostnader “försvinna in i” övergripande intäkter.

Sedan förstår jag att det blir något mer komplicerat, en överkomligt tycker jag, i alla fall för min del. Och det är ju den flexibiliteten som Spirecta ger. Vilket är bra! Möjligen skulle jag i detta sammanhang kunna önska olika “templates” beroende på vilken modell man väljer som användare. Dvs, det skulle kunna bli fler eller färre kategorier med associerade konton som sätts upp beroende på vilken modell man väljer i sin setup. Eller så finns detta redan. Jag är ny på Spirecta så jag vet inte ännu.

Ska man sedan jämföra sig med andra, vilket jag har förstått att man kan göra, så det även där skulle vara bra att veta vad man jämför sig med. Så att “äpplen jämförs med äpplen, och inte med päron”, så att säga.

Som sagt jag är ny på Spirecta och så här tänker jag, i alla falla just nu. Hur tänker ni andra som läser detta?

1 gillning

Hej @CMCarlsson!

Tack för ditt svar och kul att du tänker lite utanför boxen. Att jobba med bruttolönen är inget problem. Jag vet att andra användare t.ex. @Lennart gör det också. Han har även lagt upp sitt skattekonto som en tillgång och på det sättet kan man jobba med preliminärskatt också. :slight_smile:

Jättebra idé om mallar, ska fundera på hur jag kan göra det framgent. Just nu vet jag inte ens vilka mallarna skulle vara. :thinking:

Men det är kanske något i stil med en “inspirationsartikel” jag skrev igår.
https://forum.spirecta.se/t/hushall-med-uppdelad-ekonomi-med-egna-bankkonton-och-ett-gemensamt/286

Så, @CMCarlsson - kan du inte återkomma när du är fullt igång och så kan jag intervjua dig hur du har gjort?

Kul att du vill göra detta med lönen CM, jag tycker att det blir mest rätt på det sättet och har själv gjort så i många år numera.

Jag utbildar ju på flödestänkande i alla olika ekonomier vi människor har och inte bara i den finansiella. I Balansekonomi är jag noga med att alla våra deltagare förstår flödet för det är trots allt det som skapar medvetenheten om hur pengar verkligen fungerar.

När jag lastar in mitt kontoudrag så ändrar jag beloppet som står där och som kom från bolaget jag lyfter min län från. Jag skriver in bruttolönen istället och skapar sedan en ny post som utgör den skatt jag lägger undan inför skattebetalningen som sker en gång per år. Precis som alla andra löntagare så betalar jag bara skatt en gång om året och fram tills dess så sätter jag undan ett preliminärt belopp.

Detta preliminära belopp blir därmed en ständigt växande fordran som jag har på skatteverket, precis som du så det bokför jag som den tillgång det är.

En gång om året deklarerar jag och då visar det sig om pengarna som jag har betalat in redan räcker eller om jag måste peta in mer. Det är då jag kostnadsför skatten för det är först då den uppstår.

3 gillningar

Jag jobbar i Spirecta med netto när det gäller inkomst av tjänst, men med brutto när det gäller inkomst av kapital.

För mig är det enklare att snabbt importera netto för all lön. Skatten för tjänst på deklarationen brukar stämma med det som redan är dragit av arbetsgivaren.

När det gäller inkomst av kapital brukar alla konton jag importerar i Spirecta ha separata rader för inkomst och skatt (t.ex. ränta och skatt på det). Jag brukar alltid få göra en extra skatteinbetalning i samband med deklarationen.

Min utgiftskategori “5901 Skatter” innehåller alltså endast kapitalrelaterade skatter (t.ex. ISK, utdelning från eget företag, räntor).

Jag har valt att ignorera tjänsterelaterade skatter i Spirecta. Så gör jag.

1 gillning

Tack för att ni delar med er @Lennart och @AndersH. Inspirerande. Jag har kört allt netto, ska fundera på om jag ska ändra det och köra på ert sätt. :+1:

1 gillning

Jag har kapitalinkomst i klump (utdelning) som jag gärna vill få till på rätt sätt. Jag kan lätt räkna ut vad jag ska betala för skatt på utdelningen, men eftersom jag först måste betala in skatten året efter låter jag “skattedelen” jobba för mig på börsen under tiden.

Alla andra inkomster har jag hittills matat in netto, så går det att blanda detta på något smart sätt?
Förstår jag det rätt att det @AndersH modell bör funka för mig?
Dvs
inkomstkonto för utdelningskontot, och
utgiftskonto för utdelningskonto - och där i förväg sätta av den skatteskuld jag har som dock inte kommer belasta året.

Hur bör jag tänka kring budget? I år drabbas jag ju inte av att jag måste betala skatten utan den kan ju lätt vänta till februari.

Hej @Apisto.

När jag får en utdelning registreras två transaktioner:

  1. En inkomst i inkomstkategorin “Kapitalinkomster & utdelningar”. Inkomsten sätts in på mitt bankkonto. Transaktionen skapas vid en import.
  2. En utgift i utgiftskategori “Skatter”. Utgiften betalas från ett skuldkonto jag döpt till “Obetalda utgifter”. Transaktionen lägger jag till manuellt.

Nu har min förmögenhet i Spirecta alltså ökat med nettot (efter skatt). Jag dock kan göra vad jag vill med hela utdelningen (brutto). Jag brukar löpande ha koll på skuldkontot “Obetalda utgifter” så jag vet när jag behöver ha kontanta medel (bra att skriva i transaktionstiteln).

Vid skatteinbetalningen gör jag en transaktion:

  1. Jag betalar Skatteverket från mitt bankkonto. I Spirecta ändrar jag transaktionstypen från “Utgift” till “Amortering på en skuld”, med en betalning från mitt bankkonto till skuldkontot “Obetalda utgifter”. Transaktionen skapas vid en import, men jag ändrar den sedan.

Det finns förstås inget som är rätt eller fel. För mig fungerar ovanstående. Hoppas att du hittar ett sätt som fungerar för dig.

Angående budget, så gör jag aldrig någon.

2 gillningar

Lysande. Tack @AndersH . Nu vet jag hur jag ska göra!

Insåg när jag började sätta upp att jag nog redan tänkt till lite granna och hade en kategori “Skatteskuld”, fast utan något i den.

Gällande budget, får jag forsätta fundera lite.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Vad ska jag bokföra förmånsbilens bruttokostnad mot?