💡 Spirecta och en gemensam eller uppdelad ekonomi för t.ex. singel, sambo, sĂ€rbo eller gift?

Eftersom Spirecta bygger pÄ klassiska redovisningsprinciper sÄ passar det egentligen alla typer av ekonomier. Men jag har ÀndÄ gjort vissa antaganden nÀr det byggdes sÄ hÀr kommer nÄgra tips pÄ vÀgen.

Helt gemensam ekonomi

HÀr fungerar Spirecta som allra bÀst eftersom allt Àr tillsammans.

De anpassningar som mÄnga brukar göra Àr:

• Ha en inkomstkategori för varje person (t.ex. Lön Martin och Lön Anna). Men Ă„ andra sidan har vissa valt att se det ocksĂ„ som gemensamt och har bara en kategori (Löneinkomster).
  • Om man vill ha koll pĂ„ t.ex. sĂ€rintressen sĂ„ kan man skapa egna kategorier för det. PĂ„ mitt konto har jag “Jans teknikprylar” som en utgiftskategori och Caroline har en “Skönhet, hĂ€lsa och krĂ€mer”. :slightly_smiling_face:
  • Man skapar en tillgĂ„ngsgrupp per person för t.ex. pensioner för att kunna ha koll pĂ„ hur mycket var och en har i pension.

Helt uppdelad ekonomi

HÀr fungerar Spirecta ocksÄ ganska vÀl eftersom man helt enkelt skapar tvÄ Spirecta-konto. Mejla till supporten sÄ brukar vi ge en ordentlig rabatt i dessa situationer eftersom man behöver tvÄ konton. Framgent kommer man kunna ha fler ekonomier pÄ samma inloggning. Men dÀr Àr vi inte riktigt Àn.

En delvis gemensam ekonomi

Den hÀr Àr mest klurig eftersom det finns alla möjliga varianter för hur man delar upp sin ekonomi. Ett förslag pÄ hur man kan tÀnka Àr:

TillgÄngar och skulder

TillgĂ„ngarna kan man hantera som i fallet med pensionerna i den gemensamma ekonomin. Det vill sĂ€ga att man skapar en tillgĂ„ngsgrupp som heter “Annas tillgĂ„ngar” och “Martins tillgĂ„ngar”. Eller till och med tillgĂ„ngsgrupper sĂ„som “Annas bankkonton” och “Martins bankkonton” med underliggande bankkonton som tillgĂ„ngar.

SÄ hÀr kan det se ut:

Hur blir det i rapporterna?

Gör man det som ovan sÄ kommer man kunna se sammanstÀllningar per grupp men Àven per enskild tillgÄng. I mÄnga av graferna kan man Àven klicka bort vissa grupper och pÄ sÄ sÀtt t.ex. se hur det ser ut för en enskild grupp eller kombinationer av grupper.

Jag tÀnker att skulderna hanterar man pÄ ett identiskt sÀtt.

Inkomster och utgifter

Inkomster och utgifter hanterar man pÄ samma sÀtt. Man skapar grupper för det som Àr individuellt och för det som Àr gemensamt. Ett exempel skulle kunna vara:

PÄ det hÀr sÀttet har man en del som Àr gemensamt och en del som Àr privat för var och en.

Fördela inkomster och utgifter

Ett problem som mÄnga har stött pÄ Àr att i en uppdelad ekonomi sÄ kan det vara sÄ att det Àr olika personer som betalar olika saker. I Spirecta har vi en fördela utgifter sinsemellan rapport som hjÀlper till med att balansera utigfterna genom att du kan ange:

• Vem var det som betalade utgiften?
  • Hur ska fördelningen vara enligt överenskommelsen?

Du kan lÀsa mer om fördelningsrapporten hÀr och hÀr finner du ett komplett exempel pÄ hur det kan gÄ till i praktiken.

SÄ tÀnker jag, hur tÀnker du?

Det finns sÀkert smartare sÀtt att göra det hÀr pÄ, sÄ kommentera gÀrna eller lÄt oss fortsÀtta diskussionen. Jag Àr inte vÀrldsbÀst pÄ just uppdelad ekonomi eftersom jag lever i ett förhÄllande dÀr vi har en helt gemensam ekonomi.

Tack pÄ förhand!
Jan

Hej!

Vi har gemensam ekonomi - kanske pÄ ett speciellt sÀtt?

Vi fÄr vÄra respektive inkomster till vÄra privata lönekonoton. Sen för vi över (oavsett storlek pÄ inkomst) allt förutom en överenskommen summa (samma för bÄda alltsÄ) till vÄrt gemensamma konto.

DĂ„ har vi samma pengar att göra “privata” saker för varje mĂ„nad - men vi bidrar olika mycket till det gemensamma.

Exempel:

Person 1 Lön: 30 000
Person 1 Privata utgifter: 5000
Person 1 Till gemensamma kontot: 25 000

Person 2 Lön: 20 000
Person 2 Privata ugifter: 5000
Person 2 Till gememsamma kontot: 15 000

FrÄgan Àr hur man ska hantera det i Spirecta?

Tanken Àr att vi ska bokföra vÄra gemensamma utgifter och iaf Person 1 i Spirecta.

Hej @jpjp!

Tack för en superbra frÄga. Den inspirerade mig till ett ganska lÄngt svar och en detaljerad beskrivning som du hittar hÀr:

Ta gÀrna kommentarerna dÀr sÄ hÄller vi dem pÄ samma stÀlle. Hoppas det gör dig lite klokare och lite mer förvirrad pÄ nÀsta nivÄ. :slight_smile:

HĂ€lsningar,
Jan