💡 Tips pĂ„ saker att göra i mĂ„nadsskiftet

LÄt oss hjÀlpas Ät i den hÀr trÄden med att göra en liten checklista över saker som man kan göra i samband med ett mÄnadsskifte.

Förslag pÄ konkreta saker som du kan göra

Det som jag brukar göra i början av en mÄnad (ofta första veckan) Àr att:

1. StÀmma av att saldona (=balanserna) stÀmmer pÄ de bankkonto som jag ska importera frÄn per det senaste datumet. Om de inte stÀmmer, se nedan.

2. Importera kontoutdrag frÄn alla mina a) bankkonton, b) kreditkort och c) betalkort (t.ex. Revolut) och d) dela upp lÄn-transaktionerna i bÄde en rÀnte- och amorteringsdel.

3. Göra en reality-check att det verkar rimligt. Jag sjÀlv anvÀnder mest 12-mÄnaders-rappporten.

4. Jag stÀmmer av att vÀrdet pÄ bankkontona stÀmmer med verkligheten via tillgÄngs-översikten.

5. Uppdaterar vÀrdet pÄ de tillgÄngar som Àr relevanta (T.ex. LYSA-depÄerna, ISK- och KF-konton pÄ Avanza och Nordnet samt t.ex. minpension.se)

6. Gör en snabb översyn att det verkar rimligt via tillgÄngs-översikten

7. Om du har uppdelad ekonomi, sĂ„ kan Ă€ven “Fördela-utgifter”-rapporten anvĂ€ndas

Notera att jag inte anvÀnder Spirecta löpande eftersom jag tycker det Àr lite för mycket jobb. Jag gör mer likt det som kallas för mÄnadsbokslut i företag. Min ambition Àr att det löpande arbetet ska bli enklare nÀr vi kan göra automatiska importerar.

FrÄgor att stÀlla sig pÄ mÄnadsbasis

Egentligen kommer det stora vÀrdet frÄn Spirecta frÄn frÄgorna och sjÀlva analysen som man kan göra till följd av analysen av datan. FrÄgor som jag brukar tÀnka pÄ Àr bland annat de nedanstÄende. Efter vare punkt kommer förslag pÄ rapporter att anvÀnda.

1. Var det nÄgon stor utgift eller utgiftert som stack ut? (12 mÄnaders resultatrapporten och Resultatrapporten)

2. GĂ„r inkomster och utgifter i linje med min plan eller budget? (Resultatrapporten och Budget-rapporten (visar endast budget))

3. Vad Àr jag stolt över utifrÄn mitt resultat frÄn föregÄende mÄnad? Vad var bra?

4. Vad Àr min största insikt frÄn att ha gÄtt genom siffrorna för mÄnaden?

5. Vilken eventuell förÀndring vill jag göra till nÀsta mÄnad till följd av min analys och insikt?

6. I vilken utstrÀckning har jag anvÀnt mina inkomster till sÄdant som ger mig och min familj energi bra) kontra sÄdant som inte ger nÄgon nÀmnbar energi (mindre bra)?

7. Vad Àr det troligaste som skulle kunna intrÀffa i vÄr ekonomi som skulle försÀmra vÄra möjligheter att följa vÄr plan? Kan vi göra nÄgor för att minska risken eller följderna av det redan nu?

8. Vad Àr det troligaste som skulle kunna intrÀffa i vÄr ekonomi som skulle förbÀttra vÄra möjligheter att övertrÀffa vÄr plan? Kan vi göra nÄgor för att öka chansen för det redan nu?

9. Om vi skulle minska vÄra kostnader med 5% utan att sÀnka vÄr levnadsstandard, hur skulle det gÄ till?

10. Vad tyder siffrorna pÄ att vi skall göra mer av och mindre av?

Relaterade artiklar

LÄt oss hjÀlpas Ät komplettera artikeln

• Vad brukar du göra nĂ€r du gĂ„r genom Spirecta?
  • Vilka frĂ„gor brukar du stĂ€lla dig sjĂ€lv?

De ytterligare sakerna jag gör Àr:
Nr 1 pÄ min lista: Loggar in pÄ minpension.se och trycker att vÀrdena dÀr ska uppdateras. Sen börjar jag föra in transaktioner i Spirecta sÄ brukar minpension.se vara klar med uppdateringen tills det Àr dags att uppdatera vÀrdena pÄ tillgÄngarna i Spirecta.
Underpunkter i din nr 2: Gör om transaktioner för lÄn i en rÀntedel och en amorteringsdel. Kom ihÄg att transaktion för betalning av kreditkortsfakturor ska vara amortering.
I din nr 5 Àr pensioner enl minpension.se med.

Ytterligare rapporter som jag tycker Àr intressanta:

• sparkvot - denna pushar mig att inte konsumera sĂ„ mkt som jag gjorde innan Spirecta
  • Årsöversikten per mĂ„nad över Finansiella tillgĂ„ngar - hĂ€r kan jag se mer detaljerat hur mina tillgĂ„ngar ökar eller minskar över hela Ă„ret

För september-mÄnaden sÄ gav 12-mÄnadersresultatrapporten insikten om att vi hade blivit dubbelfakturerade pÄ ett stÀlle och jag hade glömt att sÀga upp en streamingtjÀnst. Det hade rullat pÄ om jag inte sett det i Spirecta. Nu var det skönt att kunna ta tag i det direkt. :muscle:

FrÄgorna jag stÀller mig Àr:

• ser utgifterna ut ung som föregĂ„ende mĂ„nader?
  • följer vi budget eller har vi missat nĂ„got sĂ„ vi ska uppdatera budgeten?
  • har mĂ„nadsresultatet blivit lite bĂ€ttre Ă€n föregĂ„ende eller hade vi en planerad stor utgift?
  • har tillgĂ„ngarna ökat?
  • har vi blivit rikare?

Ett inlĂ€gg delades upp till ett nytt Ă€mne:[ÖnskemĂ„l]: De bra frĂ„gorna att stĂ€lla sig borde komma i verktyget