Ja, det är ett problem som jag tyvärr stötte på igår också - och som jag dessvärre inte har någon bra lösning på.
I ovan bokför jag insättningarna i PPM som inkomst och fondavgifter, administration som utgfiter. Värdeförändringen kör jag mot eget kapital-kontot. Därför blir det rätt. Om man gör som du att man bokför värdeförändringen mot inkomst-kontot så finns det - mig veterligen - inget sätt för Spirecta att urskilja vad som är t.ex. utdelning eller vad som är värdeökning. Än värre blir det på bankkonto där t.ex. lön kommer in.
Därav valde jag att klassa alla inkomster som insättningar och inte värdeökning - som ger dig problem. Kan vi inte försöka tänka kring det tillsammans?
Problematiken i detalj (vid bokföring av värdeökning mot ett inkomstkonto)
Grundproblematiken ligger nämligen här. Så här ser debet/kredit ut för en löneinsättning på ett tillgånngskonto (t.ex. lönekonto)
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
Tillgångskonto | 1000 | 0 |
Lön | 0 | 1000 |
Så här ser debet/kredit ut för en värdeökning bokförd mot ett tillgångskonto (t.ex. PPM)
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
Värdeökning | 0 | 1000 |
Det är exakt samma transaktions-typ. Det gör att Spirecta inte kan särskilja det ena från det andra. I mitt fall i grafen har jag gjort följande som gör att det fungerar.
När det fungerar…
Det här är ju en liten fullösning - men så gör de flesta:
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
Lön | 0 | 1000 |
Så här ser debet/kredit ut för en värdeökning bokförd mot ett tillgångskonto (t.ex. PPM)
Konto | Debet | Kredit |
---|---|---|
Eget kapital (dolt systemkonto) | 1000 | 0 |
Värdeökning | 0 | 1000 |
Då fungerar det eftersom jag har flaggat “eget kapital”-kontot och kan särskilja det från en inkomst.
@Lennart - du som är kungen av bokföring, har du en tanke?