Så här på årets sista dag har vi passat på och släppt en lite större uppdatering av Spirecta. Följande är nytt:
Uppdatering och rensning i menyn och första sidan efter inloggning
Mycket av arbetet i Spirecta går nu ut på att förenkla och förbättra då det redan finns mer funktionalitet än de flesta behöver. Dessutom har vissa vyer uppdaterats och därmed har gamla spelat ut sitt syfte.
Därför har vi uppdaterat första sidan efter inloggning till följande:
Det som är nytt är följande:
- Vi har tagit bort “Inkomster och utgifter” samt “Tillgångar och skulder” i menyn och ersatt det med “Administrera”. Vi hoppas att du håller med om att det blir mer logiskt. Det man gör i Spirecta är egentligen tre saker. Man administrerar, lägger in data och tittar på rapporter. Så här lyfter vi fram det på ett bättre sätt.
- Vi har även rensat i “rutorna” till att också matcha dessa tre steg. Sedan har vi även lagt till en ruta med att ta kontakt med oss om man fastnar. Vi har länkat hit till forumet där man antingen kan boka in sig på en introduktion, en workshop eller ett personligt möte.
För dig som är nyfiken hur den gamla sidan såg ut innan ändringen så var det som följer:
Uppdatering av Administrera-funktionerna
Till följd av förändringen ovan har vi även gjort en uppdatering av “Administrera”-funktionerna så att de nu följer samma standard. Vi har även uppdaterat alla hjälptexterna på sidorna så att de länkar hit till forumet och till andra ställen i Spirecta.
Så här ser det ut för inkomster:
Så här ser det ut för tillgångar:
Lagt till statistik-flik för både tillgångar, skulder, inkomster och utgifter
I administrera vyn har vi nu lagt till en flik som heter “Statistik” som visar en sammanställning av respektive kontotyp. Nedan följer en bild för inkomstkategorierna:
Där kan du direkt se vilka kategorier som har transaktioner kopplade till sig, första och sista transaktionsdatum, min, max och medelbelopp och lite annat smått och gott. Du kan också klicka på antalet transaktioner för att se exakt vilka de är.
Vidare har vi även lagt till statistik för vilka av de senaste 12 månaderna som respektive inkomstkategori har kopplade transaktioner.
Det här är praktiskt för att snabbt se vilka kategorier som används, om de har transaktioner kopplade till sig eller ej. T.ex. om du har en inkomstkategori “Lön” så är det rimligt att varje månad bör det finnas minst en transaktion kopplad. Du kan även klicka på respektive siffra för att se vilken transaktion som är kopplad.
Samma funktion finns naturligtvis för tillgångar och skulder som gör att du enkelt kan se om du har importerat transaktioner för respektive bankkonto eller kreditkort.
Bilden ovan visar t.ex. tydligt hur man har importerat data till “Bankkonto #1” men inte till någon av de andra tillgångarna de senaste 12 månaderna.
Möjlighet att klistra in data från Excel i “Importera från kontoutdrag”-funktionen
Vi har även lagt till möjligheten för importmallen att tolka ett vanligt kontoutdrag från Excel med tre kolumner (datum, titel, belopp).
Så här kan det se ut när du klistrar in datan från Excel:
Uppdatering av Felsöknings- och statusrapporten
Sedan tidigare har vi skapat en rapport som hjälper till att identifiera fel såsom potentiella dubletter, dubbla överföringar och liknande. Precis som i administrationsläget har vi nu lagt till en översikt över alla konton som är valbara för import så att du snabbt kan få en överblick över vilka bankkonton, kreditkort och liknande som du har importerat data från.
Du hittar rapporten under “Rapporter => Övriga rapporter => Felsökningsrapport”. Så här ser den ute.