211231 - Nytt i Spirecta - Många förbättringar, statistik och import av tillgångar/skulder via BankID

Så här på årets sista dag har vi passat på och släppt en lite större uppdatering av Spirecta. Följande är nytt:

Uppdatering och rensning i menyn och första sidan efter inloggning

Mycket av arbetet i Spirecta går nu ut på att förenkla och förbättra då det redan finns mer funktionalitet än de flesta behöver. Dessutom har vissa vyer uppdaterats och därmed har gamla spelat ut sitt syfte.

Därför har vi uppdaterat första sidan efter inloggning till följande:

Det som är nytt är följande:

  1. Vi har tagit bort “Inkomster och utgifter” samt “Tillgångar och skulder” i menyn och ersatt det med “Administrera”. Vi hoppas att du håller med om att det blir mer logiskt. Det man gör i Spirecta är egentligen tre saker. Man administrerar, lägger in data och tittar på rapporter. Så här lyfter vi fram det på ett bättre sätt.
  1. Vi har även rensat i “rutorna” till att också matcha dessa tre steg. Sedan har vi även lagt till en ruta med att ta kontakt med oss om man fastnar. Vi har länkat hit till forumet där man antingen kan boka in sig på en introduktion, en workshop eller ett personligt möte.

För dig som är nyfiken hur den gamla sidan såg ut innan ändringen så var det som följer:

Uppdatering av Administrera-funktionerna

Till följd av förändringen ovan har vi även gjort en uppdatering av “Administrera”-funktionerna så att de nu följer samma standard. Vi har även uppdaterat alla hjälptexterna på sidorna så att de länkar hit till forumet och till andra ställen i Spirecta.

Så här ser det ut för inkomster:

Så här ser det ut för tillgångar:

Lagt till statistik-flik för både tillgångar, skulder, inkomster och utgifter

I administrera vyn har vi nu lagt till en flik som heter “Statistik” som visar en sammanställning av respektive kontotyp. Nedan följer en bild för inkomstkategorierna:

Där kan du direkt se vilka kategorier som har transaktioner kopplade till sig, första och sista transaktionsdatum, min, max och medelbelopp och lite annat smått och gott. Du kan också klicka på antalet transaktioner för att se exakt vilka de är.

Vidare har vi även lagt till statistik för vilka av de senaste 12 månaderna som respektive inkomstkategori har kopplade transaktioner.

Det här är praktiskt för att snabbt se vilka kategorier som används, om de har transaktioner kopplade till sig eller ej. T.ex. om du har en inkomstkategori “Lön” så är det rimligt att varje månad bör det finnas minst en transaktion kopplad. Du kan även klicka på respektive siffra för att se vilken transaktion som är kopplad.

Samma funktion finns naturligtvis för tillgångar och skulder som gör att du enkelt kan se om du har importerat transaktioner för respektive bankkonto eller kreditkort.

Bilden ovan visar t.ex. tydligt hur man har importerat data till “Bankkonto #1” men inte till någon av de andra tillgångarna de senaste 12 månaderna.

Möjlighet att klistra in data från Excel i “Importera från kontoutdrag”-funktionen

Vi har även lagt till möjligheten för importmallen att tolka ett vanligt kontoutdrag från Excel med tre kolumner (datum, titel, belopp).

Så här kan det se ut när du klistrar in datan från Excel:

Uppdatering av Felsöknings- och statusrapporten

Sedan tidigare har vi skapat en rapport som hjälper till att identifiera fel såsom potentiella dubletter, dubbla överföringar och liknande. Precis som i administrationsläget har vi nu lagt till en översikt över alla konton som är valbara för import så att du snabbt kan få en överblick över vilka bankkonton, kreditkort och liknande som du har importerat data från.

Du hittar rapporten under “Rapporter => Övriga rapporter => Felsökningsrapport”. Så här ser den ute.

Kul med uppdateringar! Men:

Håller med om att startsidan är bättre, men jag saknar redan tillgångar/skulder-sidan. Nu finns det ingenstans jag kan snabbt se en lista på tillgångar, deras värde och dessutom ha möjligheten att uppdatera dem med “uppdatera-knappen”.

  • Jag kan se en lista över tillgångar och deras värde i balansräkningsrapporten, men det är många klick att komma dit och jag kan inte uppdatera därifrån utan att gå in på varje tillgång i tur och ordning.
  • Jag kan se en lista över tillgångar och uppdatera dem i administrera-vyn, men jag kan inte se värdet (för en snabbkoll att värdet är korrekt, t.ex.). Dessutom dyker t.ex. inaktiverade tillgångar upp här, vilket bara är stökigt. De vill jag ju inte se längre.
    Tillägg till detta: Prövade uppdatera-flera-vyn, men där visas ju tillgångarna i en ordning som verkar helt slumpmässig (dessutom inklusive inaktiverade), och inte uppdelat i tillgångsgrupper. Oanvändbart.

Helt enkelt: Den gamla tillgång/skulder-sidan fyllde ett syfte för mig som inte täcks upp av någon annan vy.

Hej Bjoern,

Tack för feedback!

Du tycker inte att fliken “Uppdatera” under tillgångar inte fyller denna funktionen?
Där får du iaf ut det faktiska värdet just nu på alla tillgångar.

Någonstans behöver man fortfarande kunna se dessa inaktiverade tillgångar, just för att kunna aktivera dessa igen om man vill samt att kunna administrera dessa.
Frågan är då vars man isåfall hade velat se dessa?

Kanske att man ser dom under “Översikt” men inte under “Uppdatera”?

Dom sorteras där enligt bokstavsordning, samt lite andra kriterier.
Hur hade du velat ha dessa sorterade, samma som under “Översikt”?

/Robin

Du tycker inte att fliken “Uppdatera” under tillgångar inte fyller denna funktionen?
Där får du iaf ut det faktiska värdet just nu på alla tillgångar.

Ja och nej. Uppdatera-fliken är mycket mer svårläst och “tät” på information. Man kan inte heller klicka sig in på tillgången härifrån. Dessutom:

Dom sorteras där enligt bokstavsordning, samt lite andra kriterier.
Hur hade du velat ha dessa sorterade, samma som under “Översikt”?

De verkar per default sorteras per vilken som uppdaterades senast, vilket leder till att inaktiva tillgångar hamnar överst, sedan de som sällan behöver uppdateras (som jag förmodligen inte kommer uppdatera idag heller) och sist de som faktiskt frekvent används. Man kan ändra sorteringen till namnordning, men inte se per tillgångsgrupp (som under översikt). Sorteringsordningen sparas dock inte om jag lämnar fliken.

Syftet med den fliken i nuläget är alltså tydligt “bulk-uppdatering av tillgångar” och inte att man ska kunna få en överblick av tillgångarna man har och deras värde, för det stöds inte.

Någonstans behöver man fortfarande kunna se dessa inaktiverade tillgångar, just för att kunna aktivera dessa igen om man vill samt att kunna administrera dessa.
Frågan är då vars man isåfall hade velat se dessa?
Kanske att man ser dom under “Översikt” men inte under “Uppdatera”?

Crazy förslag här: Lägg till en sida där bara aktiva tillgångar syns? Och låt de inaktiva tillgångarna bo på administrera-sidorna? Precis som innan, dvs.

Vill inte vara spydig, men jag förstår inte vad felet var med den gamla tillgångssidan? Det känns bara konstlat att arbeta från admin-sidorna (de är ju till för att administrera, inte jobba i och det märks) och att jobba från rapporterna är också otympligt.

Tack för feedbacken @Bjoern, superviktigt!

Jag håller på med en “Ekonomisk översikt” som kommer återuppliva det bästa med vyn som vi tog bort. Typ som snabbt ger en överblick över värdet på inkomster, utgifter, tillgångar och skulder utan att vara så detaljerad som rapporterna. Ledsen att uppdateringen var ett litet snedtramp.

Ge mig 2-3 dagar så löser jag det (eller återupplivar den gamla vyn). Hoppas det är ok. :+1:

Det gick fortare än jag trodde. Hade ju redan koden. Lade till en flik “Nuvärde” under tillgångar.

Hoppas att den löser problemet @Bjoern, tack för feedbacken och gott nytt år!

Tack, det blev ju bra! Förstår att det är knepigt när man tar bort funktioner, att inte veta vem som använder dem och till vad :wink:

1 gillning

Förbättrade det lite till. Nu med delsummor och totalsumma också. :+1:

Samt lade även till det för skulderna:

Hoppas det fungerar för er. Jag själv tycker den är väldigt praktiskt och mycket “renare”. Särskilt eftersom det medförde att jag kunde förenkla översikten ytterligare något genom att ta bort datum för senaste uppdatering och värdeförändrings-knapparna då allt det ligger i nuvärde-fliken nu. :+1:

1 gillning

Först, grymt kul och bra med uppdateringar! Älskar när man kommer till sidan och banners kommer upp med att det finns uppdateringar :slight_smile: Ska inte säga att jag hoppade jämfota av glädje när jag såg att dessa menyalternativ var borta, men tror jag kan gilla det om ett tag. Måste bara använda det mer! Känns ändå som en bra grej att mer är samlat på samma ställe.

Kom hit för att ge feedback men noterade att @Bjoern redan sagt precis det samma jag skulle göra. Skriver ändå några saker:

Fliken nuvärde är ett bra tillägg, men jag tycker den borde vara istället för översikt. Altså, jag ser mycket hellre att första bilden jag kommer till när jag klickar på tillgångar är värdet på mina tillgångar än en lista med gamla inaktiverade tillgångar (som är fallet med nuvarande översikten).

Uppdatera tabbens sortering är mycket förvirrande. Hoppas det kan ändras!

Det står “undefined” istället för kontonummer på många ställen, antar att det är en liten bugg i uppdateringen eller att jag kanske har något gammalt cashat ändå.

mvh
Fredrik

Ska fundera på att flytta på om vi ska göra den förvald. :+1:

Den sorterar genom att sätta senast uppdaterad sist. Är inte det rimligt?

Kan du skicka mig ett skärmklipp via PM?

Hade nog mest gillat samma formatering som på översikten och nuvärde. Så att man snabbt kan hitta allt. Kanske bra med fler åsikter här :slight_smile:

Gjort!

1 gillning

Noterade också två saker i Balansrapporten med fyra hinkar:

I översikten gick det inte längre att trycka på hinkarnas namn för att komma till respektive sida.

I listan med vilka konton som hör till varje hink finns även inaktiva konton med.

Kommer fixas inom kort. :+1:

1 gillning