220105 - Uppdatering: Ny datumväljare för alla rapporter

Här kommer en uppdatering som jag hoppas att ni kommer att gilla trots att ingen har efterfrågat den. Eftersom jag dock själv använder Spirecta mycket för min egen ekonomi har jag stört mig på att det varit omständigt att välja tidsperiod i rapporterna. Många klick för att få till datumintervallet man vill kolla.

Dessutom har flera av rapporterna haft olika sätt att välja tidsperiod eftersom de tillkommit vid olika tidpunkter i historien. Nu har vi gjort en komplett översyn och strömlinje-format det. Naturligtvis innehåller dagens uppdatering även ett antal buggfixar. :nerd_face:

Historiska datumväljaren

Så här har den historiska datumväljaren sett ut i några rapporter:

och så här med jämförelseperiod. Kreativiteten på max. Som synes.

Den nya datumväljaren

Så här ser den nya datumväljaren ut:

Ett antal fördefinierade perioder

Jag hoppas att ni som jag kommer uppleva att fördelen med den här nya datumväljaren som introducerar fördefinierade perioder som gör det snabbt att klicka sig mellan olika urval. Några av de perioder som är fördefinierade är:

  • Denna månad
  • Förra månaden
  • Detta kvartal
  • Förra kvartalet
  • Rullande 30 dagar
  • Rullande 180 dagar
  • Rullande 12 månader
  • I år (hittills) - alltså från 1 januari innevarande år till och med dagens datum
  • I år (helår) - från 1 januari - 31 december
  • Förra året
  • Sedan har vi även rullande 12 månder.

Självklart går det fortfarande att välja en egen period med datumväljarna, men jag hoppas att det kommer behövas marginellt med ovanstående alternativ. :blush:

Om jag har glömt någon uppenbar period så får ni gärna hojta till. :+1:

2 gillningar

Mycket bra @janbolmeson! :clap:t2:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Önskemål: behålla aktivt vald tidsperiod i datumväljaren

Jag vet minst en som efterfrågat den! :wink:

Men väldigt trevlig nyhet! Roligt att se hur Spirecta blir bättre och bättre för varje ny version. Keep up the good work! :+1:

Vad tusan! SORRY! :man_facepalming:

Skönt att jag kan vidhålla att alla bra förslag i Spirecta kommer från communityn! :joy:

1 gillning