221102 - Uppdatering av resultat-över-tid-rapporten

Dagens uppdatering berör främst “Resultat-över-tid”-rapporten. Framförallt är det ändringar önskade av @Muraks som känns helt självklara så här i efterhand. (Dvs. det jag gör här är att jag skyller alla försämringar på honom. :joy:)

Den största förändringen är ett antal nya grafer som inte har funnits tidigare.

Ny graf på resultat-fliken

I resultat-fliken finns numer en ny graf som heter “Inkomster vs utgifter”.

Tidigare fanns bara resultat och ackumulerat resultat.

Kategorigrupperna syns på resultatfliken

Sedan har jag även ändrat så att man ser resultatet från kategorigrupperna direkt på resultatfliken istället för bara totala inkomster/utgifter som tidigare.

Totala inkomster (eller utgifter) per period

I Inkomst-fliken finns numer en graf med totala inkomster (eller utgifter om man är på utgiftsfliken).

Totala inkomster (eller utgifter) per period och kategogrigrupp

Jag har även lagt till en liknande graf som ovan fast uppdelad per kategorigrupp.

Totala inkomster (eller utgifter) per period och kategogri

Samma som ovan men ännu ett steg högre detaljgrad på kategorinivå för den som önskar det.

Tidigare grafer

Sedan tidigare kan man även se det grupperat per period:

2 gillningar

Nöjd @Muraks? :blush:

Blev mycket bättre måste jag säga.

2 gillningar

Trevligt! Jag var inne i spirecta och såg meddelande om att en ny version fanns uppe :joy: Kul att se allt live.

Jag får för dåligt betalt för det! :wink:

Jag ska testa! Det är nästan så man skulle ha en liten blå dutt på allt som är nytt som man inte testat än. Som när man uppdaterar appar i telefonen men inte öppnat den än :slight_smile:

1 gillning

Första grafen har följande grafiska bugg



Samma för utgifter.

Här finns en grafisk bugg när man hovrar över stapeln. När man går över till en annan kategorigrupp i samma stapel så dyker värdet inte upp i rutan direkt utan “glider” från muspekaren till rutan.

Samma grafiska buggar.

Samma buggar.
Men ytdiagrammet har inte rut-nätsbuggen! :slight_smile:

Jättesnyggt! Det vart bättre! :slight_smile:
Jag gillar inte riktigt grafväxlaren som är under grafen, hade föredragit att ha de som en undermeny som dyker upp under “Resultat | Inkomst | Utgifter | Filter” :slight_smile:

@muraks - kan du testa i en annan webbläsare? för jag kan inte återskapa några av de grafiska buggarna i senaste versionen av Chrome. :cry:

Angående grafväljaren - ska fundera på hur man skulle kunna göra det.

När jag testar med firefox verkar det funka. Det är safari Version 16.0 som jag annars använder.

Däremot är det samma bugg med texten som flyter in i rutan.

Jag har funderat ett tag på någon form av favorit-funktion för grafer och dess vy, specifika inställning (tidsspann, upplösning, filter etc)

En del rapporter har den där väljaren helt i onödan.


Tex vanliga resultatrapporten. Där kan man välja i väljaren och så får man upp färg-legenden under grafen. Men egentligen räcker ju färg-legenden under grafen helt och hållet. Om alla tre alternativen alltid är valda och så får man klicka under grafen istället för vad man vill se. Valet man gjort kan sparas.

1 gillning

@janbolmeson Jag kom på en grej jag saknar i resultatrapport över tid. Det är jämförelse mot utfall föregående period och jämförelse mot budget. Samma sak som den vanliga resultatrapporten har.

Där är det bättre att använda “Budget mot faktiskt utfall”-rapporten.

Varför finns möjligheten i den vanliga resultatrapporten då? Jag håller inte med att det vore bättre att byta rapport.

Den budgetrapporten svarar ju inte ens på frågan? Den jämför en period mot samma periods budget. En helt annan sak. Jag vill jämföra utgifterna månad för månad 2022 med utgifterna 2021.

Jag lovar att jag avhåller mig från att börja skriva rapporter om budgetfunktionerna i spirecta :rofl:

Riktigt bra uppdatering av rapporten. Jag får dock inte riktigt ut en graf som snabbt låter mig jämföra en viss utgiftsgrupp, kategori eller inkomst snabbt. Rent teoretiskt kan jag ju det i de olika graferna men min hjärna tycker det är svårt ändå.

Skulle nog föredra att det fanns en vy som den jag ritade upp här. Här

Men jag kanske är den enda? :slight_smile:

1 gillning

Ja det är ju den jämförelsen som jag vill ha men som @janbolmeson hänvisar till budgetrapporten (som inte ens svarar på frågan).