221130 - Första värdeökningstransaktionen blir nu "initialt värde"-transaktion

Hej!

Här kommer en ganska stor förändring i Spirecta som jag hoppas kommer vara till det bättre. Historiskt när man har satt ett startvärde på en tillgång så har Spirecta räknat det som en “värdeökning” mot eget kapital. Det fungerade jättebra…

… ända tills vi lärde Spirecta beräkna avkastning. Plötsligt så räknades det initiala värdet in i avkastnings eller värdeförändringsberäkningar och gav nästintill oändlig avkastning. Därför har jag på tillgångar och skulder lärt Spirecta att:

  • Om den första transaktionen på en tillgång eller skuld är “värdeökning mot eget kapital” (dvs. standard när man sätter ett startvärde) så gör om den till en “initialt värde”-transaktion.

  • Överkurs: rent konkret är det exakt samma debit / kredit-transaktion, det är bara att jag taggar den lite annorlunda.

Det här medför följande förändringar och förbättringar:

  • I värdeförändringsgrafer så dyker det nu upp en stapel “initialt värde”
  • I transaktionsöversikter på den specifika tillgången så dyker den också upp som initialt värde.
  • Den exkluderas från avkastningsberäkning

Nedan följer lite bilder för att illustrera det hela:

och

samt

Jag hoppas att ni gillar det här och så får vi testa oss fram lite. Jag tror det borde göra saker lättare att förstå och tydligare. Sedan får vi försöka implementera det även i de andra rapporterna, där tas det inte hänsyn till i dagsläget.

3 gillningar

Jag tycker att det verkar funka jättebra! :slight_smile: Jag har testat med lite olika typer och det ser schysst ut.

Däremot så kommer raden “ingående balans” fel, enl bild.

Ja, det verkar som att du sorterat på datum då blir det tyvärr sådär. Men den initiala vyn bör vara ok?

Men ska det vara så? Går det inte att fixa? Ser att det blir lika för utgående balans om man har transaktion för den dagen och sorterar om datumen. Ja om man inte ändrar ordningen till stigande datum så ser det rätt ut! :slight_smile:
image

PS. Även detta lite roliga namn i fliken på webbläsaren syns :slight_smile:
image

Fixat.

Fixat. Kommer i nästa uppdatering.

1 gillning