230530 - Uppdatering i Spirecta

Idag gjorde vi en större uppdatering igen. Nedan följer några av de nya funktionerna och fixade buggarna.

Nya funktioner, förbättringar och småfixar

  • Ny importmall för Qliro så nu fungerar det för alla med kontoutdrag därifrån.

  • Ny importmall för banken LHV Estland.

  • Gjort om BankID-funktionaliteten för import. Nu med sökbar rullista och flera banker uppdaterade och rättade. Flera banker som tidigare inte fungerar fungerar nu, om inte din bank fungerar. Säg till.

  • Nytt alternativ där man kan välja att bara radera alla transaktioner om man vill “börja om” utan att behöva radera alla sina tillgångar, skulder, inkomst- och utgiftskategorier.

  • Tydligare meddelande när man raderar transaktioner eller kategorier, bland annat med datum.

  • Totalt skrivit om artikeln: “Stäm av eller korrigera startvärde, saldo eller balans på en tillgång eller skuld | Manual” här i manualen och forumet.

Det stora som vi har jobbat på i den här perioden är dock Livsplans-rapporten som jag hoppas kunna släppa för testning inom kort. Det handlar om att du ska kunna simulera din ekonomi från och med idag fram till din 100 årsdag (eller annat datum långt fram i framtiden).

Fördelen med det är att man kan t.ex. lägga in allt från att taket behöver renoveras om 8 år, till att jag vill hjälpa barnen med en kontantinsats när de fyller 18 år till att man vill ha en Porsche eller ett hus i Frankrike i framtiden. Det kommer att gå simulera sin ekonomi och faktiskt se om man kanske ska använda lite mer pengar idag än att bara spara. :slight_smile:

Jag hoppas få återkomma med den inom kort.

Fixade buggar

  • Vi har haft strul med periodväljaren som ibland slutade välja datum och sedan valde 1970-01-01. Nu bör det vara fixat. Hojta till annars! Tack @haack.thomas m.fl.

  • Fixat import via BankID för Skandiabanken (äntligen!)

  • Bugg i “ändra flera transaktioner”-vyn där ibland listan med kategorier hamnade “under” tabellen och inte gick att välja. Fixat nu. Tack @Katarina.

  • Bugg i beräkning av belopp på aktiva och passiva inkomster / utgifter. I vissa fall blev summan av aktiv + passiv större än totalsumman, vilket självklart inte är rätt. Tack @kenneth_kernen.

  • Bugg i väljaren för ränta i riskrapporten.

  • Bugg i närande / tärande-tillgångar-rapporten om värdet på alla rapporter var noll.

  • Bugg i sparkvots-rapporten där den sista grafen inte visades.

  • Bugg i att det inte gick att sätta decimaler i den förväntade avkastningen på en tillgång när man ändrade den manuellt i steg 3 för egenskaparna för en tillgång.

  • Bugg i att komplexa transaktioner exporterades inte korrekt till Excel.

  • Bugg i att kategorier som innehåll semi-kolon sabbade export till Excel.

Vidare har jag förbättrat en hel del olika texter, beskrivningar och guider.

Några skärmklipp från den nya uppdaterade versionen

Funktionen för att sätta startvärde på ett enklare sätt. Via “Transaktioner => Stäm av saldo, startvärde eller balans

Ny funktion för att radera alla transaktioner på kontot men behålla inkomst- och utgifstkategorierna samt tillgångar / skulder. Hittas under “Ditt namn => Inställningar => Min data => Radera data

Nya banker och leverantörer, samt sökbar lista när man ska importera data via BankID. Hittas under “Transaktioner => Importera via bankid”.

Buggen med periodväxlaren är tyvärr inte fixad. Se bild:

Kan du klicka på Ctrl + F5 eller Cmd + F5? (rensa cookies för spirecta, då vi sparar den senaste tidsperioden i en cookie.

Kan du även hjälpa mig hur du kom dit? För vi lyckas inte återskapa felet längre efter de senaste uppdateringarna.

Fantastiskt! Och du fixade Skandiabanken :smiley:

Gällande rullistan med import för bankID så visas bankerna med både lösenord och BankID. Vad är skillanden? Att välja “BankId” fungerar nämligen inte utan man måste välja “lösenord”, väldigt ointuitivt… Har även sett att alternativet “BankId” försvann och man varit tvungen att välja “lösenord” för att använda bankid.

Här försvann “BankId” alternativet helt för några veckor sen, men det funkar med bankid när man väljer “lösenord”. Tidigare när jag hade Nordea fungerade det tvärtom :stuck_out_tongue:

Uppdatera med Ctrl +F5 eller Cmd + F5 så får du nya titlar i listan. :slight_smile:

1 gillning

Wohoo, fint! :slight_smile:

tjugotecken

1 gillning

små steg, små steg… :slight_smile:

Hej, jag har bara använt Spirecta som vanligt, men plötsligt fungerade inte perioden överhuvudtaget. Tyvärr fungerar det inte att uppdatera med ctrl+F5 heller

Kan du kolla här:

Bra jobbat! Ser verkligen fram emot Livsplanen!

Tack! Det kommer mer info veckan efter midsommar, det är det sista finliret vi håller på med nu. :slight_smile: