Alla transaktioner kommer inte med vid import från Handelsbanken

Vid import av transaktioner via BankID från Handelsbanken så importeras inte alla transaktioner på kontot för den valda tidsperioden av någon anledning.

Kontoutdrag från Handelsbanken:

Importen i Spirecta:

Ser att det finns ett liknande ämne som rörde SEB men det fanns en kommentar om att detta även var ett problem med Handelsbanken vid den tidpunkten (Maj-23):

@janbolmeson Jag kan felsöka detta live om det behövs, bara att hojta till!

1 gillning

Ja, gärna. Kan du kolla att det inte är den diff mellan:

  • Bokföringsdatum
  • Valutadatum
  • Transaktionsdatum

Dvs. är det transaktioner som inte kommer med i “kanterna” eller är det även “mitt i” perioden?

I mitt exempel så är det ju bara transaktionen som ägde rum 2023-01-27 som kom med, där är ju datumet lika.

Sedan är det en transaktion 2023-01-02 som har lika datum som inte kommer med.

De två första transaktionerna har ju en skillnad i datum.

Men kanske inte riktigt förstår hur du menade gissar jag!

Kan du testa så här:

  • Startdatum
  • Slutdatum

Utifrån ovan:

  • Är det i kanterna (dvs. runt start- och slutdatum) som det inte kommer med transaktioner?

  • Eller även mitt mellan dessa två datum som transaktioner försvinner?

Jag misstänker nämligen att lite beroende på vilket datum banken väljer att filtrera på, så kan en transaktion som är t.ex. 1 januari men är bokförd 2 januari komma med eller inte beroende på om man väljer 1 eller 2 januari.

Okej, testade så här istället:

Och då blir importen så här:

Så det kommer inte med ändå vad det verkar.

Och det är fortfarande dessa som gäller:

Ja, de är ju nu väl inom mitt datumval.

Var beloppen samma? (kanske det flaggades som dublett?)

Ska kolla upp det, men tror att alla belopp var olika.
Jag har ju maskerat bilden så jag får vänta på att frugan jobbat klart så jag kan ta ut ett nytt kontoutdrag :man_facepalming:

@janbolmeson du har nu ett rent kontoutdrag i support@spirecta.se med samma datum.

1 gillning