I sin mejlinkorg kan man ofta skapa etiketter/taggar som finns i listan bland inkorg, skickat, utkast osv. Mitt råd till dig är att skapa en sådan etikett, döpa den till något lämpligt och lägga alla kvitton, orderbekräftelser och fakturor (kanske förtjänar en egen förvisso) i den etiketten.
Det kan göras manuellt genom att exempelvis då en orderbekräftelse på ett köp kommer in i inkorgen markera mejlet och klicka på “lägg till etikett” eller liknande, välj etiketten, klicka på “bekräfta” eller liknande. Det kan också göras automatiskt med hjälp av filter (heter så i gmail, andra klienter kan ha andra namn för det) där man skapar lämpliga regler för att enbart de mejl man vill ska hamna i sin etikett/tagg gör det. Har du själv tips på bra regler för detta filter? Tipsa mig nedan!
När du sedan klickar på etiketten i listan kommer enbart de mejl som har den etiketten att visas. Det är som den digitala versionen av att spara alla sina kvitton i en låda. Det här gör livet väldigt mycket enklare vid importen då man ser en transaktion där man exempelvis gjort ett köp på nätet som man inte minns.
Om man gör importen några månader senare efter köpet eller gör väldigt många köp kan det vara särskilt svårt att minnas. Det här gör också att det är mycket enklare om man behöver reklamera en vara man köpt