Automatisk uppdatering av värde - ädelmetaller etc

Hittills har jag fått, med jämna mellanrum, gå in och manuellt beräkna aktuellt värde på guld och silver.
Detta genom att multiplicera vikten med dagsvärdet. Det skulle alltså vara intressant om det gick att föra in en vikt istället för pengavärde.
Eller finns en alternativ metod?

Om du äger guld och silver genom en aktör på nätet borde väl de berätta vad det är värt för stunden? Men om du har guld och silver hemma i en byrålåda så får du nog räkna på det manuellt. Men det bör väl finnas någon hemsida som konverterar metallernas vikt till värde direkt utan att du själv behöver beräkna det?

Håller med @Emil, tyvärr är det jättesvårt för att göra något generellt som passar för alla användare utifrån det här önskemålet. Hur jag själv gör ibland - om det inte är så att mängden ökar varje månad - är att jag skriver in vikten i titeln för tillgången. T.ex.

  • Guld (10 oz) och då vet jag hur mycket jag ska multiplicera med.

Sedan finns det ju sidor som t.ex. här som visar priset i SEK per oz:

Spånar lite fritt här, men kan inte detta gå hand i hand med att lägga till stöd för att ha vissa tillgångar i andra valutor? Då skulle guld/silver kunna bara betraktas som en valuta.

Tänker att en sån lösning skulle “bara” kräva att en till knapp lades till, för de tillgångar som hade ett annat värde än personens standardval, som heter “Uppdatera växelkurs” bredvid “Uppdatera värde”. Så får man peta in ett manuellt värde där, och den dagen du vill utöka med automatiska växelkurser så är det relativt lätt att ersätta.

Alltså, det är inte svårare än att jag manuellt får kolla hur många gram/oz jag för närvarande äger och stämma av mot aktuellt metallvärde. Men det var så att att säga en önskan om funktion, kanske i framtiden. Alltså special för ädelmetaller med en vikt som konstant som stäms av mot en kurs. Men går det inte, så går det inte.