Beräkna hinkar i Spirecta

Hej,

Har försökt hitta någon tråd om detta men inte gjort det, kan vara blind.

Rika tillsammans kärna är ju hinkarna i någon form och Spirecta har inslag av hinkar (iaf rapporter).

Hur går tankarna kring att kunna räkna ut storleken på dessa direkt i verktyget? Jag har själv gjort lite Excel-beräkningar för att se vad som kan vara rimliga nivåer. Men första gången jag gjorde det var man lite fundersam över hur man skulle tänka.

Är det för mycket parametrar för att göra det vettigt? Blir det ekonomisk rådgivning att ha det? Nyfiken på att höra hur tankarna går.

Tack!

1 gillning

Har inte tänkt något kring det just nu, särskilt eftersom jag först nu upplever att jag har börjat få koll på räntefonder.

Korslänkning:

Men jag tar jättegärna emot förslag. Sedan tänker jag att det här kanske egentligen mest hade lämpat sig som en diskussion på en digital tematräff, vad tänker ni om det?

Har börjat lyssna på avsnittet kring räntefonder och det är väldigt intressant. Kul att det finns något mer att lära sig!

Gällande mitt förslag så finns den rigorösa artikel/avsnitt om 4-hinkar på er hemsida. Där framgår det hur man skall räkna och tänka och så vidare. Mycket av detta bygger på vad man har för inkomster och utgifter, något som Spirecta håller koll på. Det jag funderar på är om det kan vara ett alternativ att ha en funktionalitet som hjälper till med att beräkna hur hinkarna behöver utformas baserat på vad som finns i Spirecta samt t.ex. ålder, anställningsbarhet. Ekonomin ändras dessutom hela tiden så hinkarnas storlek borde också justeras?
Rapporten som finns gällande måluppfyllnad för hinkarna i Spirecta säger ju en del, men egentligen hade jag viljat veta hur trenden ser ut. När kommer jag ha fyllt hinkarna? Hur borde fördelningen vara då?

Ovan är lite provtänk för att se om det är något som funderats kring. Men visst, en digital tematräff låter intressant, förutsatt att någon mer tycker att detta låter som en bra idé.

1 gillning

Bra feedback! Låt mig få klura lite och återkommer.

Har nu lyckats lyssna igenom hela avsnittet med räntefonder. Hur tänker du att det påverkar mitt förslag?

Påverkar det hela tänket kring hinkarna?

Tycker iaf att hjälpen med att beräkna storlek på hinkarna och inte bara rapport kring hur det ligger till är intressant. Speciellt kopplat till den nya funktionen med livsbudget.

1 gillning