Bokföra hälften kostnaderna på ett gemensamt kreditkort

Ibland har man en ekonomi där ens partner inte använder Spirecta och man hade ett gemensamt kreditkort. Så här kan man lösa det i Spirecta på ett enkelt sätt.

Jag hade ett supportsamtal med en Spirecta användare som hade följande scenario:

  • Man hade en uppdelad ekonomi
  • Partnern använde inte Spirecta så användaren gjorde den för sig själv
  • Partnern hade ett kreditkort som man hade ett tvillingkort till. Dvs. alla köp gick mot samma kredit.
  • Man betalade hälften av kreditkortsräkningen var.

Frågan i samtalet var kring hur man kan göra på ett enkelt sätt för att få in detta i Spirecta.

Förslaget på lösning

Sättet som vi löste det på var att man lade in kreditkortet som en skuld som vanligt. Därefter bokförde man sin betalning (halvan av räkning) som vanligt från bankkontot till kreditkortet. På det sättet får man rätt på överföringen och amorteringen av kreditkortskulden.

Sedan rekommenderade jag att importera hela kontoutdraget från kreditkortet men bara ta upp beloppen till hälften. För om det sker ett köp på ICA för 1 000 SEK så är det ju rimligt att tänka (och så man bestämt) att man betalar 500 SEK av dessa.

I Spirecta är det enkelt att i import-steget ändra alla belopp till hälften. Nedan följer bilder som illustrerar hur man kan göra. Jag förutsätter här att du kommer till steg 3 via t.ex. “importera genom att kopiera-och-klistra in ett kontoutdrag.”

Steg 1. Välj vilka transaktioner som ska ändras

Börja med att välja alla raderna där beloppet ska ändras, genom att klicka på t.ex. välj alla raderna-kryssrutan.

Steg 2. Öppna redigera flera rader

Tryck sedan på knappen “Redigera flera rader”.

Steg 3. Ändra beloppet

I formuläret som öppnas kan du sedan välja att räkna om beloppet på olika sätt. I det här scenariot använde vi: “Dividera med” och angav 2 som nämnare och tryck därefter på knappen “Genomföra”.

Fortsätt sedan som vanligt med kategoriseringen. Färdigt! :blush: