Bokföra självrisk som kommer återbetalas

Hur bör man bokföra självrisk som jag betalat för en reparation men som jag kommer få återbetald? Hade jag väntat med reparationen till efter försäkringsbolaget utrett allt hade de och verkstan som utför reparationen reglerat alla kostnader direkt, jag hade inte behövt betala något alls.

Att betala självrisken är ju en utgift i vanliga fall och inte så konstigt. Men återbetalningen jag kommer få är ju inte riktigt en inkomst? Eller ska man se alla utbetalningar från försäkringar som just inkomster?

I mitt fall tänkte jag att man kunde bokföra det som en skuld och återbetalningen som avbetalning av den skulden. Jag vill helst inte att det står att min inkomst var flera tusen kronor högre en viss månad pga detta.

Hur hade ni gjort?

Hej! Jag hade gjort så att jag bokfört utgiften på mitt bilkonto och sen när pengarna kommer in igen så hade jag bokfört dem som en återbetalning på samma konto. Blir ju inte helt rätt, men tillräckligt rätt och mycket snabbt och smidigt. Vad tycker du om den lösningen?

Varför skulle det inte blir rätt? Det är ju precis så man ska göra tänker jag och så som är 100 % korrekt. Eller så är jag söndagstrött och har otur när jag tänker. :joy:

Jag tänkte att om man gör såhär så får man inte med att återbetalningen kommer från annat håll än vart pengarna gick. Det är ju totalt sett ett flöde försäkringsbolag => dig => verkstad. Men man bokför det som verkstad=> dig => verkstad. Om man då vill ha en översikt över hur mycket man fått från försäkringsbolag i ersättning har man ju inget konto för det. Eller det kanske inte gör något? Eller ens är meningen? Man kanske bara söker på det försäkringsbolaget i alla transaktioner? Kan mycket väl vara jag som snurrat till det :slight_smile: Men låter ju som vi är överens om att det är en bra lösning då!!

Ok att jag är nörd. Men jag älskar den här communityn, för det som du skriver @Fredrik slog mig faktiskt inte. Det är självklart att man vill välja mellan två flöden:

  • Alt 1) Försäkringsbolag (inkomst) => verkstad (stor utgift)

eller

  • Alt 2) Verkstad (stor utgift) => kreditering till följd av ersättning => mindre verkstadsutgift.

Jag funderar faktiskt på vad som är rätt. Min erfarenhet av det i företagsbokföring är att man gör alternativ 1). Man bokför det som en alternativ inkomst (“Försäkringsersättning”) och som en stor utgift (“Renovering av maskin”) som det var i det fallet jag minns.

Vad säger ni @Lennart och @AndersH som jag upplever har koll på det här också?

Ha ha, jag är ju ganska nördig jag också och speciellt när det gäller flöden och att urskilja exakt VAD saker och ting är.
T ex så ingår försäkringar för min del i en kategorigrupp som heter “Pengaomkostnader”. Många tror t ex att hemförsäkringen har med bostadskostnader att göra och att sjuk & olycksfallsförsäkringen har med hälsan att göra men så är det givetvis inte. Lika lite som att vissa lån har med boendet att göra och andra har med balen att göra.

Alla lån och alla försäkringar har med pengar och pengahantering att göra och inget annat. Får man ut ngt på försäkringen så är det egentligen en återbetalning från försäkringsbolaget och inte en inkomst.

Det betyder att när jag betalar en självrisk till verkstaden så är det en utgift (kostnad) i min finansiella ekonomi men… En annan transaktion som också äger rum är att försäkringsbolaget betalar ut ersättning som då blir en kreditering av försäkringskostnadskontot i min finansiella ekonomi.

Försäkringar är ju inget annat än ett förskottsbetalning av framtida eventuella kostnader. På så sätt får jag även koll på nettot av mina försäkringskostnader.
T ex så köpte jag MC tidigare i år och försäkrade den så klart. Redan efter en månad körde jag omkull i rullgrus och blev ersatt för skadorna minus självrisk. Självrisken som jag då betalade gick ju till försäkringsbolaget och inte till ProBike. Självrisken har ingenting med min MC att göra ens, det är en ren finansiell kostnad som gjorde att jag inte fick en enda ytterligare kostnad på MC och det är ju det som är själva grejen med försäkringar, att de kompenserar för finansiella skador och inget annat.

Så gör jag och det är lite väl nördigt men som sagt, jag är väldigt noga med att själv urskilja de korrekta finansiella flödena eftersom jag arbetar med att urskilja detta för andra vuxna. Utbildningsföretaget jag driver utvecklar människors förmågor inom finansiell ekonomi och alla andra typer av ekonomier som vi har i våra liv.