Bokföring av investeringar

Jag ber om ursäkt om detta redan besvarats, men jag kan inte hitta det i så fall.

Jag försöker ta reda på hur man ska bokföra investeringar och besparingar så att de dras av från inkomsten (skulle alltså vilja ha det synligt i budgeten). Jag vet att en investering inte är en utgift, men det påverkar ju hur mycket jag har att röra mig med varje månad och jag vill ha med det enligt principen “betala dig själv först”. Hur bokför jag det?

Hej, Just nu syns inte det i budgeten. Det man kan göra är att lägga till en “fejkad” utgiftskategori som heter sparande som matchar det man månadssparar.

Tack. Jag funderade på det, men då ser det ut som att det går ut pengar fastän det ju bara handlar om en överföring. Jag tycker att det borde finnas ett bättre sätt att bokföra detta, om det inte är så att jag missförstått den delen av ekonomi?

Du har förstått rätt. Tyvärr stödjer inte Spirecta det just nu, Likviditetsbudget är vad vi vill ha som inte finns nu :slight_smile:

Tack, jag får väl göra så i väntan på det.

@janbolmeson, finns planer på detta?

Ja, absolut. Det kommer i version 3, dock tyvärr förmodligen inte förrän till sommaren.

3 gillningar