Brukar ni inkludera allmän pension?

Hej! Första ämnet för min del. Är supertaggad på att se om Spirecta kan ersätta mina egna kalkylblad.

En fråga om pension, rent allmänt: brukar ni inkludera allmän pension (inkomstpension och premiepension) i era tillgångar?

Pessimisten i mig säger att risken är rätt stor att jag aldrig kommer se röken av dom pengarna, och då blir det psykologiskt mer lätthanterligt för mig att inte inkludera dom alls. Optimisten i mig tycker däremot att det skulle se mycket trevligare ut om dom var inkluderade.

Hur kan man tänka kring detta?

Välkommen hit! :slight_smile:

Om du inte får din allmänna pension utbetald är det minsta problemet att inte ha inkluderat dessa i Spirecta. :wink:

Med det sagt så inkluderar jag inte pension. Varken allmän eller tjänstepension. Jag tycker att de i dagsläget ger en missvisande bild av min ekonomi. Jag tog dock bort de innan det gick att filtrera graferna, idag finns stora möjligheter att filtrera bort sånt man inte vill se.

Den stora diskussionen blir om du ska ta med värdet före eller efter skatt. Det är ju oskattade pengar som står på pensionskontona, så värdet är större än det man kommer få ut. En variant är att dra bort 30% på värdet man för in.

Det beror på vad du vill mäta skulle jag säga. Är du i en fas då du vill börja planera ditt kapitalbehov i pension skulle det vara vettigt.

1 gillning

Svar ja!

Jag räknar med samtliga pensioner i Spirecta, det beror främst på känslomässiga skäl, det är fortfarande är kapital som är mitt men som är låst för framtida pension.

Jan sa något intressant i ett Spirecta workshop i höstas, han hade flera som önskade filtrera bort sin pension och han undrade varför ska detta bort? Det är fortfarande ditt kapital, det är inte schysst mot dig själv att ta bort en del av ditt pensionssparande, för mentalabokföring inte passar dig.

Kika på detta klipp:

1 gillning

Jag inkluderar tjänstepensionen och premiepensionen, men inte allmän pension.
Om jag inte fattat det helt fel så är ju tjänstepensionen och premiepensionen “mina” pengar som faktiskt är placerade, medan allmän pension mer är en skuldsedel mot staten. Så jag är hellre lite pessimistisk och räknar bort allmänna pensionen helt, så får det bli en bonus sen när jag blir gammal om den faktiskt kommer :slight_smile:

2 gillningar

Tackar för länken och att du påminde mig om begreppet “mental bokföring”. Jag har precis börjat lyssna på Rika Tillsammans igen efter ett längre uppehåll. En av tankarna med Spirecta är ju ändå att jag ska få en total överblick över min ekonomi, och då borde allt tas med. Vill jag av någon anledning se var jag ligger utan att inkludera allmän pension, så har jag förstått att det går att filtrera bort.

1 gillning

Finns det någon lösning i Spirecta för att hantera skatteskulden på Pensionstillgångar? Tex ange skattesats som de automatiskt minskas med för att motsvara utskattad tillgång?
Eller behöver man räkna bort 25-30% från varje pensionskonto när man uppdaterar värdet i Spirecta?

Gör likadant på samma grund. :slight_smile:

Hej! Nej det finns inget automatiskt sätt så som du beskriver. Man kan lösa det på olika sätt, där ett skulle kunna vara att man skapar ett skuldkonto där du bokför skatteskulden, om du vill använda värdet innan skatt på pensionstillgångarna. Annars är det att räkna bort 25-30% innan du lägger in.
Vissa har all lön innan skatt i Spirecta, och då blir det naturligare att lägga in pension innan skatt också.

Personligen har jag inte pensionstillgångar med i Spirecta. Dels är de en så illikvid tillgång för mig som är ung att det blir skevt (tycker jag personligen). Och dels så stökar det till livsplansrapporten, där man helst vill lägga in pension som inkomst.

2 gillningar