Budget för att skapa ett orimligt rikt liv | Inspelning, sammanfattning och konkreta tips | #03

Några av temakvällens höjdpunkter i samtalet om budget var att 1) skilja på budget och prognos, 2) se budgeten som planen till sitt mål klädd i siffror och 3) använda budget för att leva ett orimligt rikt liv.

Det här var det tredje tillfället i serien av temakvällar som vi har för dig som är prenumerant på Spirecta. Det är tillfällen med syfte att lyfta blicken bortom siffrorna och verktyget och “omvandla” det till något i verkligheten. Det handlar som vanligt sällan om siffrorna i Spirecta utan om historien om ens liv som siffrorna berättar. Gärna i en diskussion med din partner, en vän eller bara med oss här i forumet.

Det är svårt att i skrift återge 60 minuters samtal (som är en nedklippt version) men några av punkterna som vi diskuterade var enligt nedan. Du kan även lyssna på avsnittet i podcast-form. Sök på Spirecta i din poddspelare.

Hälsningar,
Jan

PS. Nästa tillfälle är 12 januari 2023 och då blir temat mål, vision, standarder och milstolpar. Boka din plats här.

Budget på nästa nivå

Om man googlar budget så finns det väldigt många olika sätt hur man kan jobba med budget. Det finns allt från klassiska:

  • Kuvert-metoden som går ut på att på olika konton (eller i fysiska kuvert) allokera exakt den mängd pengar som får gå åt för just det. Det primära målet är att förhindra överspendering.

  • YNAB-metoden som går ut på att varje krona i ens ekonomi ska tilldelas ett jobb.

  • 50/30/20 eller 70/20/10-metoderna som går ut på att en viss andel ska gå till det man “behöver” i sin ekonomi och en annan andel till det man “vill ha” i sin ekonomi och en sista del går till sparande och amorteringar.

till alla möjliga andra varianter med budgettavlor, att frysa in kreditkort i burk etc. Man ska inte underskatta dessa metoder då de har sina poänger. Men handen på hjärtat är de inte superinspirerande och handlar mer om livrädddning i ekonomi än att skapa sig ett rikt liv med en välmående ekonomi som blomstrar på nästa nivå.

Budget: planen till ditt mål klädd i siffror

Det stora antagandet som vi gör i vårt samtal är att se budget som planen till sitt önskade läge, det vill säga till sin dröm, sin vision eller sitt mål. Det handlar först om att lista ut vad är det som jag önskar och vill och sedan när man börjat jobba med planen kring “hur det ska gå till”, då klär man sedan planen i siffror. Det är enligt oss det värdiga sättet att spela spelet kring budget.

Budget är alltså svaret på frågan:

Hur skulle det kunna gå till att nå det här målet?

Budgeten blir planen som också möjliggör att i framtiden ställa sig de värdefulla frågorna:

Hur går det för oss på resan mot målet?

För det är då man kan börja utvärdera om det som man har gjort gör att man kommer närmare målet man önskar. Det är så man kan ställa sig frågorna:

  1. Vad gör vi bra och vad ska vi fortsätta göra?
  2. Är det något som vi borde börja göra?
  3. Och, är det något som vi borde sluta att göra?

Vi pratar även en hel del om att dissociera sig från resultatet. Det vill säga att man kan sätta sin plan och sin budget, men sedan påverkas den av yttre faktorer. Det är t.ex. svårt att hålla värdet på sitt eget boende om hela fastighetsmarknaden går ner. Det vill säga att man kan skilja på

  1. Vad har jag eller vi gjort?
  2. Vilka resultat har vi fått?

För man kan ha gjort bra grejer och vara stolt över det som man har gjort, men vara onöjd med resultaten. Allt det här hjälper faktiskt en budget till med.

Skillnad på budget och prognos

Vi pratar även en hel del om att skilja på budget och prognos. I grunden är de snarlika men ändå väldigt olika.

  • Prognos - handlar om att stå idag och baserat på antaganden se vart man skulle kunna hamna i framtiden. Det är en variant av klassiska ränta-på-ränta-principen. Om jag står här idag med 100 000 kr, månadssparar 1 000 kr i månaden och har 7 % genomsnittlig ränta framgent. Hur mycket pengar kommer jag då ha om 10, 20 och 30 år och komma fram till att man om 10 år kommer ha ca 367 000 SEK och om 20 år ha 894 000 SEK. Klassisk och värdefull prognosticering.

  • Budget - för att göra budget roligare så kan man istället för att göra en prognos, tänka: “jag skulle vilja ha en 1 000 000 SEK om 10 år.” Då har man satt sitt mål. Då börjar man tänka baklänges. OK, så om jag ska ha 1 miljon om 10 år, hur mycket behöver jag månadsspara idag? vilken avkastning behöver jag? vilket startkapital behöver jag börja med? etc. Plötsligt behöver man klä planen att från och med idag till om 10 år bli miljonär i siffror.

    Då kan man t.ex. komma fram till att man behöver spara 5 000 kr i månaden i 10 år vid 7 % avkastning. Då uppstår ju nästa problem? Hur kan jag spara 5 000 kr i månaden? Vad behöver jag då göra? Och så löser man problem för problem tills man har en plan som fungerar. Budgeten och Spirecta blir ju då verktyget att följa upp spelet i.

Det handlar inte om att det ena är bra och det andra dåligt. Det är olika verktyg som båda behövs. Men eftersom de flesta av oss (inkl. jag själv) ofta bara gör prognoser snarare än budgetar, så kan vi ibland missa de där tillfällena då man “levlar” i livet. För det som kan se totalt orimligt ut från ett prognos-perspektiv (“miljonär på 10 år”) blir högst rimligt utifrån ett budgetperspektiv. Därav att ibland kan det vara värt att skapa sig en plan för ett högst orimligt rikt liv.

Innehållsförteckning

Vi pratade självklart om många fler saker och nedan kan du få en känsla för när och var vi pratade om det. :slightly_smiling_face:

00:00:00 Introduktion
00:02:10 Stor uppdatering i Spirecta
00:04:09 Balansekonomi kör årskickoff
00:06:57 Budgettavlan i Lyxfällan har aldrig varit en budgettavla
00:08:00 Budget är planen till målet klädd i siffror
00:09:45 Misstaget är att många gör budget utifrån att minska
00:10:50 Budgetfrågan: hur skulle du kunna tänka att det går till?
00:12:00 Årets mål kan vara att komma i kontakt med budgetglädje?
00:14:00 Budgetarbete utifrån hotivation fungerar dåligt
00:16:00 Låt budgeten vara en årsplan (även om man lyckas missa)
00:17:30 Budget på riktigt lång sikt
00:18:49 Skillnad på budget och prognos
00:22:49 Budget kan användas för att flytta pengar i tid
00:24:10 Att leva ett orimligt liv utifrån prognosen
00:25:45 Varför inte bygga ett liv du inte vill ta semester från?
00:27:00 Om du ber en rådgivare om en plan och får den, då är det en dålig rådgivare
00:30:05 När frågan: “hur ska det gå till?” dyker upp, då är det dags för budget!
00:31:50 1) lista ut vad du vill, 2) vem som har gjort det, 3) vad krävs och 4) är du beredd att göra det?
00:34:50 Hur gör man budget och avstämningar roligt?
00:36:16 Vad är detta feedback på?
00:37:33 Viktigt att dissociera sig från sin budget
00:40:10 Gör det till vårt problem
00:41:30 Vad har jag för plan? och följer jag den planen?
00:43:30 Uppföljning är halva jobbet
00:45:30 Vi är ofta en bättre variant av oss själva när andra ser på
00:49:30 Börja idag och jobba framåt vs börja i framtiden och jobba bakåt
00:50:05 Önska dig något outrageous och orimligt till nästa år
00:51:20 Gör det beräkningsbart
00:53:00 Mål, standards och milstolpar - nästa ämne
00:56:00 Spänn bågen bortom kuvert-, 50-30-20 och andra metoder
00:57:30 Ta dig an ett värdigt problem

1 gillning

Men hur kunde jag missa det här avsnittet!? :sob: Jag hittar inget i min epostbox. Jag var ju en av dem som önskade det här temat. Hur gick inbjudan ut? Jag vill inte missa några fler i framtiden. En klippt version är ju inte samma som att delta och kunna ställa sina egna frågor. men tack för den klippta versionen i alla fall! :star2: Har inte sett den ännu, men då har jag något att göra i mellandagarna.

1 gillning

Via vilka kanaler informeras om videokvällarna @janbolmeson ? Jag vill inte missa fler bara för att jag inte håller koll på rätt ställe.

Ett tips är att kolla på kalendern, för därefter anmäla sig till olika eventen, för sin tur få påminnelser om olika event.

1 gillning