Budget och större engångsköp

Hejsan, har nu kört Spirecta ett tag och känner för att ta det till nästa nivå för mig och göra en budget för att bättre kunna planera ekonomin. Jag undrar då hur jag skall tänka kring större engångsinköp. Ett exempel är träningskontot, där ligger varje månad gymmedlemskap samt kanske något träningsplagg. Men till och från går det in ett större köp där, en träningsklocka, ett par löparskor etc.

Så jag tänker på följande sätt. Om jag tänker mig något medelvärde för månadsbudgeten så kommer jag ju vara under budget nästan alla månader förutom några då jag är kraftigt över budget.

Ett annat alternativ är att bara tänka på årsbasis. Men då hamnar jag i samma sitts som ovan.

Jag tror mig minnas något från gymnasiekursen i företagsekonomi för 100 är sedan att man kör någon värdeminskning. Så träningsklockan antar jag själv att jag kommer behålla i 3 år. Alltså slår jag ut den på 3 * 12 månader. Oklart om denna funktion stöds i spirecta?

Så jag undrar lite hur tänker ni kring detta när ni gör era budgetar? Och har ni några råd för hur jag kan hantera det i spirecta?

1 gillning

Hej @Jim_Akerstrom,

Vilken kul fråga. :slight_smile:

Jag tänker så här - jag accepterade för något år sedan att en hel del av mina “engångsköp” eller “temporära utgifter” var ganska återkommande i sin natur. De bara rörde sig runt i ekonomin och var olika månad till månad.

Därför skulle mitt förslag till träning att vara:

  1. Att antingen ha en kategorigrupp “träning” och sedan ha kategorier såsom “träningsprylar”, “träningskläder”, “gymmedlemskap”, “träningsnäring” etc.
  1. Eller, att flytta klocka och sådant till elektronikprylar (så gör jag) och så har jag en budget för prylar som tenderar att återkomma i mitt liv.

Ett annat perspektiv är att titta på vad är det jag är ute efter med min budget:

  1. Är det en likviditetsbudget? Då fungerar ett månadsgenomsnitt dåligt. Då vill man ju sätta in de kommande posterna då de inträffar.

  2. Eller, är det en resultatbudget? Då fungerar ett månadssnitt ganska bra.

Så det beror lite på vad du är ute efter att uppnå? Vad tänker ni andra @Muraks, @Emil, @Lennart, @Bjornen, @OlaMorin m.m.?

Nej, det finns ingen automatisk avskrivningsfunktion i Spirecta. Men det är ju inget som hindrar från att man skriver av med t.ex. 2 % per år. Men då måste man ju lägga upp det som en tillgång som man värderar ner.

Jag tycker att ett medelvärde över året fungerar rätt bra. Vissa år köper jag en ny mobil, andra år en dator och i år blev det en kamera. Kollar jag på snittet över flera år och jämför med enskilda år får jag en indikation på vad jag lägger på olika typer av utgifter. Det kopplat till att ha såna “engångsköp” lagt på andra kategorier mot sånt som är löpande utgifter.

Nackdelen med att ha flera kategorier är att det inte funkar så bra med resultatrapporterna. De klumpas ihop i “övriga kategorier” utan att anges vilka som klumpats ihop. Man måste även komma ihåg att man har den kategorin att lägga utgiften på när man importerar. Överblicken blir dessutom sämre, eftersom det inte finns ett lätt sätt att slå ihop kategorier i olika kategorigrupper. Något som jag hoppas att taggar löser (något som också varit en lång följetång i forumet :wink: ).

För mig är det väldigt tröstande att veta att tex bilen bara kostar 1700 i månaden trots att jag behövde göra en service på 7000 kr eller behövde köpa nya däck etc. Genom att jämföra perioden från start med tex senaste 12 månader kan man se om kostnaderna ökar eller minskar och om jag är nöjd eller behöver göra något åt det. Tex konstaterade jag att mina utgifter för hobby och personliga saker var väldigt låga, jag spenderade inte så mycket på mig själv. Så i år har jag spenderat mer på mina hobbys och mig själv. Det känns bra :slight_smile:

Ska jag vara ärlig så har jag slutat med budget, lite för att jag tycker att budget-funktionen i spirecta funkar (eller fungerade 2020-2021) så dåligt. Så jag har inte riktigt orkat sätta mig in i hur det fungerar sen dess. Men sist jag använde budgetfunktionen så kunde man lägga in budget för individuella månader, har jag en specifik utgift så hade jag lagt in den en viss månad. Köpte jag inte den just den månaden hade jag uppdaterat budgeten (ändrat utgiften till månaden köpet faktiskt gjordes) om det var viktigt att få det rätt.

Använd sökfunktionen och sök efter “periodisering” så finns en del trådar. Jag minns också att @janbolmeson sa 2020/2021 att de höll på med någon häftig funktion kring just det med periodisering kring budget, men det blev nog inte något av det?

Det verkar otroligt jobbigt att skriva av inköp på 3 år. Som sagts ovan så använd ett medel över ett år och filtrera bort kategorier du inte vill ha med (om det tex inte är livsnödvändigt) så kan du se vad som skiljer mellan det livsnödvändiga och vardagslyxen, så hade jag gjort iaf…

Oj, minns inte riktigt det. Du får gärna kolla på hur budgeten fungerar nu. Är ganska stor skillnad, men med det sagt så går den såklart att göra bättre. Fick en hel del inspel igår av @bjornen på uppesittarkvällen.

Tack för svaren. Och det är väl nog så att med mitt konsumptionsmönster så är det svårt att träffa rätt med månadsbudgetar då de flesta av mina utgiftskonton är rätt sporadiska. Betyder det att jag då kanske har för många?

Men då är det å andra sidan kanske så att dessa inte riktigt är värdefulla att budgetera på månadsbasis ändå. Utan de konton som jag kanske passar sig bättre för månadsbudget är typ restaurangbesök och matkonto. Medans de andra lite mer svängiga kontona lämpar sig bättre att utvärdera på årsbasis.

Ja, jag tror egentligen att det handlar om att ställa sig frågan vad är syftet med budgeten? Vad är målet man vill uppnå?

Många gånger tror jag till och med processen att tänka genom det är viktigare än själva budgeten.

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Budget för en större engångsinvestering t.ex. renovering

Korslänkning:

Det kan vara så att du försöker följa för detaljerat, då blir det ännu svårare att träffa rätt med budgeten. Har man många kategorier så kan du inte ha så stor marginal på varje, när man summerar marginalen på varje så blir det stora summor.

Det viktigaste är som Jan säger att man reflekterar över mönstret, du kanske kommer på att du är lite för spontan ibland eller inser att det är perfekt som du gör nu, och då kan du fortsätta och känna dig säker på att du gör rätt :slight_smile: En del kostnader är svåra att utvärdera ens på årsbasis, det kan krävas flera år för att hamna i jämnvikt.

Skapade ett ämne om några tankar kring budget jag har.

Jag gör i stort sett på samma sätt som @Muraks beskriver.
När jag budgeterar okända engångsköp som troligtvis kommer uppstå under året men ännu är okända, då fördelar jag en klumpsumma jämt över över hela året, dvs ett snitt.
Det är bara att inse att de aldrig kommer stämma fullt ut ändå, men när man gjort budget och följt upp utfallet ett antal år så brukar man kunna dra en del slutsatser över ungefär hur mycket pengar det brukar gå åt i snitt för de flesta engångsköp/sällanköp i alla fall.

Om något engångsköp däremot är känt på förhand, ex jag vet att jag ska köpa en ny soffa i februari, då lägger jag hela summan på den aktuella månaden.

1 gillning