[Bugg?] Fastighet dyker ej upp i fliken tillgångsfördelning

Som rubrik, se länkar. Detta får till följd att fyra-hinkar-rapporten “tillgångsslag” blir knasig. Eller finns det någon särskild anledning till att just bostad inte är med?

Jag tror inte jag kan lösa problemet åt dig. Men jag misstänker att du glömt bifoga bilderna du nämnde?

Nu så! Fick dock bara med 2 länkar, kunde inte posta mer.

Här kommer den sista.

… nu ser jag bilderna. Det verkade som att det tog liten stund för min dator att visa dem

Aha… nu blev jag klokare på spirecta! På din andra bild står det i stycket precis under “Tillgångsfördelning” hur spirecta funkar angående det här. Tanken är att man ska kunna skriva in fördelning för ens börsportföljer mellan det som står i rubrikerna för de olika kolumnerna i listan, såsom aktier, räntor och guld. Men fastigheter och även dina materiella tillgångar dyker inte upp där eftersom dessa inte består av aktier, räntor, guld osv. Så från mitt perspektiv ser det ut som att den biten funkar som det är tänkt.

Vad gäller 4-hinkar-rapporten för att få med din fastighet i mellanriskhinken tror jag lämpligaste sättet är att gå till tillgångar, klicka in på din fastighet, klicka dig vidare tills du hittar en knapp som säger “visa mer” eller liknande, klicka på den och skrolla tills du hittar alternativet för att ange vilken hink din tillgång ska tillhöra och välj där mellanriskhinken. Klicka “bekräfta” eller liknande för att spara din ändring. Nu borde fastigheten dyka upp i 4-hinkar-rapporten tror jag. Jag är osäker på det här, men jag misstänker att om du har lån på fastigheten så kan det vara så att du borde koppla den skulden till samma hink. Eller hur är det med det @janbolmeson?

Tack för svaret. Jag förstår, men trodde att alla tillgångar skulle gå att kategorisera genom tillgångsfördelningen. Och fastigheten är redan i mellanriskhinken. Så det är inte problemet. Den delen av 4-hinkar-rapporten som visar “okategoriserat” är ju just den delen som hämtar data från tillgångsfördelningen.

*Edit - skriver som en sopa.

Kan lägga till också att av 5050 tkr i mellanriskhinken är 50 tkr fordon, som inte heller går att ange tillgångsfördelning på. Så Spirecta gör skillnad på tillgångar och tillgångar. Det kanske är rimligt att man talar om aktier/räntor/guld osv för bara konton osv, men samtidigt borde väl en fastighet eller en bil kunna ingå i “annat” i tillgångsfördelningen?

Ahaaa okej. Jo det håller jag med dig om! ALLA tillgångar bör gå att klassificera och visa som tillgångsslag i 4-hinkar-rapporten. Så din fastighet bör ju där kunna finnas med som tillgångsslag “fastigheter” och dina fordon borde ju kunna finnas med där som “materiella tillgångar”. En lösning skulle kunna vara att lägga fastighet och fordon i “övrigt” men jag tänker då att för många personer skulle det innebära att den kategorin skulle bli störst av alla och då tappar man poängen med att ha en övrigt-kategori. Men det kanske funkar okej som tillfällig lösning tills ett bättre sätt uppstår?

Håller med! Vi får väl konsultera @janbolmeson.

Min spontana tanke är att man klassificerar boendet som övrigt och lägger det i en av hinkarna - förslagvis mellanriskhinken. Eller hur tänker ni? Lite svårt att följa tråden tyvärr

@janbolmeson, se bild 1, jag har lagt in fastigheten, men den dyker ej upp på bild 2, vilket gör att bild 3 blir knas. Fastigheten är redan lagd i mellanriskhinken och dyuker upp i fyrahinkarrapporten men ej i detaljbilden (bild 3)

Ok, då förstår jag. Vilken typ har du valt här:


Jag har valt “Boende (villa eller bostadsrätt)”.