Cirkeldiagram fördelning utgifter likt Tink

Tack för ett grymt verktyg. Det enda jag saknar som trogen Tink-användare är cirkeldiagrammet för främst utgifter för månaden. Det blir väldigt visuellt hur fördelningen såg ut för månaden.

2 gillningar

Bra tanke! :blush: I vilken rapport skulle du vilja se den? Jag tänker spontant att man skulle vilja se den i

  • resultatrapport för kategori och kategorigrupp både utgifter och inkomster.
  • kanske för kontovyerna? Alltså kreditkort A, bankkonto, debitkort B.

Vilket tidsintervall? 1 månad, 12 månader rullande?

Ska den bara visa utfallet eller även budget och en jämförelseperiod tänker du? :blush:

Resultatrapporter skulle kunna ha en knapp för att välja vilken sorts graf man vill se t.ex. denna https://app.spirecta.com/reports/performance/result/expense-aggregated

Den skulle kunna vara en del av någon ”introrapport” som visas på förstasidan när man loggar in.

Den skulle kunna vara mobilvänlig så man kan se den i mobilen utan att behöva en dator. Spirecta är inte så glad i skärmar som är 13 tum eller mindre…

1 gillning

I Tink fanns ju tre olika cirkeldiagram som man kunde bläddra mellan direkt på förstasidan. En för utgifter per prisgrupp, en för inkomst per kategorigrupp och en för resultatet som visade “kvarvarande” för månaden.

Jag tänker att man främst vill ha en översikt för månaden men det var ju också ett bra förslag med 12 mån rullande.

Exakt, jag tänker också främst under resultatrapporten. Tänker att man vill komplettera det här diagrammet med en cirkel där man rent visuellt ser hur stora tårtbitarna är i förhållande till varandra. Kanske dock inte på den här detaljnivån utan hålla sig till prisgrupper där man i så fall kan klicka sig in och se en fördelning per kategori.

Jag tror att det kan bli lite skevt om den visar för olika konton då köpen på tex ett enskilt kreditkort inte ger en helhetsbild för månaden.

Den här är ju också rätt svår att avläsa.

Det vore ett bra sätt att förtydliga dessa rapporter! :slight_smile:

Min erfarenhet är att cirkeldiagram är rätt överskattade i de flesta fall, och lätt blir otydliga eller intetsägande. De kommer till sin fulla rätt när man vill visa fördelningen av max 3 kategorier av en mängd. Så de vore bra att ha till att dela upp “Mat” till “Livsmedel”, “Restaurang” och “Luncher” exempelvis, men bilden som visas här i första inlägget är bara stökig. Notera också hur mycket av bildens storlek som går åt till vitt ingenting, dvs dåligt skärmutnyttjande.

Stapeldiagrammen som finns i spirecta är faktiskt best practice när det kommer till att visualisera fler än tre kategoriers relativa storlek, så i mitt tycke bör de vara kvar. Dock blir de lätt väldigt plottriga när det är mycket kategorier, så man bör nog fundera igenom hur de används och om det kanske går att få till ett “helskärmsläge” eller nåt så man kan se dem ordentligt på hela skärmen.

Mm men problemet med staplarna är att det blir i princip läsbart, för mig syns inte alla kategorier heller. I rapporten för en kategorigrupp skulle nog cirkel funka bra ja, då är det färre att visa.

Jag gillar denna för att visualisera olika utgifter över tid, den funkar också på en månad. Men har man en kategori som konstant är störst blir den lite intetsägande också.

1 gillning

Det här är inlagt i Spirecta nu i 12 månaders rapporten.

1 gillning