Dubbelbetalning av faktura

Hej

Jag råkade göra en dubbelbetalning till Tibber för decembers elräkning (yay). Detta resulterade i att de behöll pengarna och ger mig de “till godo” på kommande fakturor. Jag får således inga nya inbetalningar att göra förrän dessa pengar är slut.

Dock vill jag ju göra följande:

  1. Bokföra den dubblerade transaktionen
  2. Bokföra de efterföljande elräkningarna, så att min budget blir korrekt uppdaterad. Jag delar upp Tibberfakturan i “El bostad” och “Elbilsladdning hemma”, så jag skulle vilja fortsätta med detta. Jag får ju fortfarande fakturan (på 0 kr) specad med förbrukningen så jag kan få ut denna info.

Hur gör jag detta lättast? Har funderat på att lägga in dubbelöverföringen som en “Tillgång” kallad “Tillgodo Tibber” men kan inte riktigt se hur jag ska räkna ner den månadsvis, och vill heller inte ha kvar den som en tillgång med värde 0 kr för resten av evigheten.

Tacksam för hjälp!

Måste budgeten följas slavisk? Tänk ifall du har ett kylskåp som går sönder och det blir extra utgift under den månaden. Hur följer du budgeten då?

Tjena!
Om kylskåpet hade gått sönder hade jag nog klassat som en extraordinär obudgeterbar händelse, och då får det väl bli som det blir.

Egentligen var budget fel ord, det är mer statistik och datan jag vill följa. Det är klart att jag inte måste följa budgeten slaviskt, en måste ju inget här i livet, men jag vill ändå gärna hålla koll på elförbrukningen och hur mycket som gått till hus respektive bil.

Vill följa husets förbrukning månad för månad, för att jämföra med gamla boendet, och bilen för att jämföra driftskostnader med gamla bilen.

Försöker flytta över alla mina diverse excel-ark till spirecta för att slippa dubbeldokumentation, därav att jag gärna vill försöka lösa det enligt ovan.

1 gillning

Du bokför den extra betalningen som en fodring, alltså “utlånade pengar”. Det är en tillgång du har. Så istället för att extrabetalningen är utgift bankkonto->utgiftskategori så gör du överföring bankkonto->utlånade pengar (tillgång). När nästa faktura kommer registrerar du en utgift betald från tillgången “utlånade pengar” istället för bankkontot. Finns pengar kvar för nästa faktura fortsätter du göra på samma sätt.

Saldot på bankkontot blir rätt, utgiften kommer rätt månad.

Alternativet är att låtsas som att du betalade dubbel elräkning en månad. Snittet över flera månader kommer bli samma, det är bara en månad som är onormalt hög. Saldot kan bli rätt men utgiften kommer fel.

1 gillning

Hej @Muraks!
Tack för svaret, det var precis det jag sökte! Det var ungefär så jag tänkte det skulle göras, så känns bra att jag inte var helt lost.

1 gillning