Dubletter som fallit bort

Hoppas forumet kan rycka in här.

Jag har stämt av min ekonomi mot Spirecta i över 1 år. Efter varje avstämning har jag kollat så att saldona i Spirecta har stämt med verkligheten. Men när jag gjorde avstämningen för december (i januari) så stämde helt plötsligt saldot inte per aktuellt datum. Det stämde inte heller längre bakåt i tiden! Det var alltså som om mitt saldo i Spirecta hade ändrats bakåt.

Jag jämförde saldona i Spirecta med verkligheten och kunde då se att differensen var olika från tid till annan, se bild 1

Bild 1
Screenshot 2022-03-20 223943

Därefter gick jag igenom perioden 2021-08-09 — 2021-09-07 och bockade av alla transaktioner för att se vad som gjorde att saldot innan perioden och efter perioden diffade, se bild 2.

Bild 2

Som ni ser är det två transaktioner som fallit bort i importen. Ganska snabbt insåg jag att båda dessa har en dubblett. Förmodligen är det det som är felet - dubbletterna har fallit bort. Gjordes det någon ändring i Spirecta som kan ha lett till att systemet plötsligt började behandla (även redan inlagda) dubbletter annorlunda? Och vad gör jag åt detta? Måste jag gå igenom hela min transaktionshistorik och leta rätt på alla bortfallna dubbletter? :sweat:

Tacksam för hjälp!

puff
Ingen? Någon? Något? :slight_smile:

Kolla i Transaktioner/Listor/Potentiella dubbletter om de inte ligger där som bortfiltrerade…

Tack för svaret!

Kollade listorna men förstår inte riktigt hur jag ska läsa dem. Jag förstod ditt svar som att de potentiella dubbletterna på listan är bortfiltrerade. Men det är ju de som är listade som den INTE filtrerat bort vidd importen… T.ex. - det ska vara två AKAVIA varje månad men den har filtrerat bort exempelvis 1 för juli 2021. Då dyker den inte upp som potentiell dubblett. Se bilder nedan.

Vad ska jag dra för slutsatser av detta? Tack igen.


Sorry för sent svar.

Nej, det är ingen förändring. Spirecta tar inte bort transaktioner, jag försöker tagga dem, men tar inte bort något.

Hänger inte riktigt med på frågan. Kanske är det enklast att vi bokar ett kort supportmöte och kollar på det.

Du får gärna lägga ett mejl till supporten via Hjälp-knappen så bokar vi en tid. :+1:

Sammanfattar vad vi pratade om på supportmötet för att även andra ska kunna ta del av det.

Det är fråga om ett användarfel :slight_smile: Jag har själv tagit bort vissa dubbletter ur listan eftersom jag trodde att “ta bort dubbletter” var ungefär “städa bort notifieringarna om dubbletter”. Men när dubbletterna fallit bort blev saldot fel även bakåt i tiden. Så allt har fått sin förklaring.

Tack @janbolmeson

2 gillningar