Elräkningssimulator - reglage eller inte

@janbolmeson har du verkligen rättat elprissimulatorn? När jag fyller i en egen förbrukning så ändras värdet :thinking: det är som ett spöke som ändrar värdena.

Är det någon avrundning som spökar?
fyller i 537 kWh
555 kr som ändras till 553 automatiskt.

Raderar man alla värden så man får den röda varningsrutan i fälten så går det inte att fylla i nya värden i något av fälten.

Ja, det kan det vara eftersom den beräknar “on-the-fly”. Kan du posta skärmklipp?

Om man ändrar tillbaka till det man skrev efter den automatiska justeringen så behålls värdet.

Testa att skriva in:

  1. förbrukning 555
  2. kostnad 555
  3. vänta några sek
  4. förbrukning, lägg till 6 (så det blir 5556)
  5. nu räknas först totalpris om och efter det ändras kostnad till 556 :slight_smile:
    Antagligen precis som det skrivits i koden, men det är irriterande för mig som användare att värdet jag precis skrev in ändras!

Ja, fattar. Tyvärr är det inte så mycket jag kan göra. Alternativet är att man fyller i sina värden och sedan trycker på en knapp för beräkning, men då ser man inte skillnaden i form av att dra i reglagen. Kan ni vara ok med att det är som ovan?

Är man inte tillräckligt snabb att skriva in sina ändringar så går det åt skogen, @janbolmeson lägg in en liten fördröjning så man hinner med lite bättre…

Hjälp mig att tänka - ska jag förlänga tiden för inmatning?

nej för beräkning, alternativ ta in någon koll som kontrollerar vilka 2 värden man matar in, eller lägg in en “beräkna”-knapp

Om du ska mata in tex 550 och skriver 55 och väntar, då räknas det ut med värdet 55. När du sen skriver in 0 så räknar den ut med värdet 0 istället för 550 som va det önskade värdet.

Tror det va så jag fick för mig att det va iaf

Hmm… hjälp mig att tänka. Alternativet är ju att man inte kör reglagen utan beräkning när man gjort sin inställning. Vad upplever ni är bäst?

a) reglage som visar beräkning i “realtid” med dessa quirks

b) beräkning som tar hänsyn till exakta siffror men där man får klicka “beräkna” för att få resultatet?

Men där är något konstigt med den, den översta är ju multiplikationen av den i mitten och den undre. Men när man matar in något i den mittersta så händer det ibland att den beräknar om det värdet man editerar av någon anledning. Den borde ju såklart bara räkna om det nedersta värdet och om du editerar det nedersta borde endast det mittersta omräknas. Den är lite förvirrande får jag nog säga…

Sjukt störigt att det inte går att attacha en mov-fil…

Kan du mejla mig mov-filen?

Så fort jag är hemma igen!