Hej,
Några funderingar nu när deklarationen har kommit
Jag vill hålla koll på vad vårt boende kostar oss och vill därför få med fastighetsavgiften som en boendekostnad och ränteavdraget som in intäkt. Jag vill också få med skattekostnad på mitt isk (skatt på schablonintäkten på deklarationen).
Jag behöver inte ha koll på de övriga skatterna och avgifterna som jag betalar
Skatt har ju dragits direkt från lönen under året men jag får även en del restskatt som blir en utgift som dras från mitt bankkonto.
Jag får inte ihop det hur jag ska få ihop detta på enklaste sätt i spirecta, någon som har några ideer?
Hej @rogero , jag tänker att det enklaste sättet även om det inte helt korrekt är likt hur @janbolmeson resonerar kring skatteåterbäring som inkomst:
Det är alltid de enkla frågorna som är kluriga.
Det snabba, praktiska och inte helt korrekta svaret som rekommenderas
Bokför in det på t.ex. “Övriga inkomster och gåvor” eller något annat övrigt-konto. Det är enklast.
Det korrekta svaret från ett bokföringsmässigt perspektiv
Det mest korrekta sättet, rent bokföringsmässigt, är ju att det inte är en intäkt. Det är ju att du har betalat in för mycket skatt till Skatteverket som de nu återbetalar. Du får alltså inga nya pengar, utan det var ju dina pengar från början.
Problemet med att översätta ovanstående resonemang är att det kräver att man egentligen i Spirecta håller koll på sitt skattekonto och om man har ett överskott eller underskott på det. Det vill säga om jag är skyldig SKV pengar eller om de är skyldiga mig pengar. Ungefär så som företag gör varje månad.
I det fallet skulle det ju inte bokföras alls som en intäkt utan bara en förändring i saldo mellan ditt skattekonto och ditt konto som du fick in pengarna på. Det vill säga att transaktionen skall inte alls in i Resultaträkningen (inkomster & utgifter) utan ska hållas inom Balansräkningen (tillgångar och skulder).
Så tänker jag, hur tänker du som läser?
Det är alltid de enkla frågorna som är kluriga.
Det snabba, praktiska och inte helt korrekta svaret som rekommenderas
Bokför in det på t.ex. “Övriga inkomster och gåvor” eller något annat övrigt-konto. Det är enklast.
Det korrekta svaret från ett bokföringsmässigt perspektiv
Det mest korrekta sättet, rent bokföringsmässigt, är ju att det inte är en intäkt. Det är ju att du har betalat in för mycket skatt till Skatteverket som de nu återbetalar. Du får alltså inga nya pengar, utan det var ju dina pengar från början.
Problemet med att översätta ovanstående resonemang är att det kräver att man egentligen i Spirecta håller koll på sitt skattekonto och om man har ett överskott eller underskott på det. Det vill säga om jag är skyldig SKV pengar eller om de är skyldiga mig pengar. Ungefär så som företag gör varje månad.
I det fallet skulle det ju inte bokföras alls som en intäkt utan bara en förändring i saldo mellan ditt skattekonto och ditt konto som du fick in pengarna på. Det vill säga att transaktionen skall inte alls in i Resultaträkningen (inkomster & utgifter) utan ska hållas inom Balansräkningen (tillgångar och skulder).
Så tänker jag, hur tänker du som läser?
Dvs att du sätter utgifterna på övrigt konto alternativt gör specifika utgiftskonton som specificeras för restskatt, fastighetsavgift och ränteavdrag.
Så tänker jag iallafall
1 gillning