Fått gåva från familjemedlem för att renovera huset

En fråga som jag fastnat på är en post i min resultatrapport.

Det gäller påsten “Övriga inkomster” där det ligger pengar jag katergoriserat som gåva för det är bidrag vi fått för renovering av en familjemedlem.

Dessa har överförts vidare från mitt lönekonto där det kom in till huskonton och sedan betalat av kreditkort.

Men i rapporten står dessa som 100% mina “övriga inkomster” vilket jag känner blir lite fel. Jag har tittat i listorna för “ägande” och “fördelning” men hittar inte denna kategori och hur jag ska få det rätt fördelat.

Antar att det är för att transaktionen registrerats som inkomst på mitt lönekonto och då ser det ut om min inkomst.

Har du några tips här?

Ja, i mina öron så låter det korrekt. Om man får in en gåva på säg 10 000 SEK så är det rimligt att bokföra den på t.ex. “Övriga inkomster och gåvor”. Om du sedan har en lön på 20 000 SEK som bokförs mot “Lön - Anna” så blir den månadens totala inkomster 30 000 SEK.

Om summan är så pass stor att den “sabba” resultatrapporten t.ex. om den är 100 000 SEK dvs flera gången inkomstens storlek så kan graferna se knasiga ut även om de är korrekta. Då kan du använda filtret i resultatrapporten och inte ta med kategorin “Övriga inkomster och gåvor”.

Ja, det är min spontana tankar. Du får gärna utveckla vad det är som du upplever som fel? :slight_smile:

Ja, just det. Jag håller med dig. Det är nog den enklaste lösningen. Glömmer hela tiden att jag kan välja vad som ska visas i rapporten.

Lite samma som @Muraks nämnde att man kan välja att inte ha med barnens sparande i rapporten om man vill se sitt eget bara.