Felaktigt saldo för gemensamt konto

Jag har ett gemensamt konto med min sambo (“hushållskontot”) vilket jag bokför i spirecta (sambon använder inte spirecta), Jag bokförde mina egna konton först, kontrollerade saldona och allt stämde på öret. Efteråt upptäckte jag att ett köp jag gjort med ett av mina egna konton och sedan överfört pengar från hushållskontot till mitt egna för har gjort att saldot på hushållskontot inte stämmer. Det är för lågt med halva beloppet av köpet med egna kontot. Köpet är bokfört på mitt egna konto som en utgift och överföringen som en överföring (gjordes för importen för mitt egna konto). Då hushållskontot bokfördes användes Dela alla belopp med 2-funktionen. Överföringen som fanns från hushållskontot till egna kontot raderades.

Det står still i mitt huvud, jag förstår inte vad jag gjort fel. Någon som har en lösning på problemet? Tack i så fall!.

Hej Emil, jag hänger inte med fullt ut. Skulle du kunna dela skärmklipp på transaktionerna och saldo?

Du kan maila mig om du föredrar det: oliver@rikatillsammans.se

Inte helt säker på hur du menar. Vill du ha skärmsklipp från Spirecta eller från bankerna? Om det är från Spirecta, vilka sidor vill du skärmklipp ifrån?

Förlåt för otydligheten! Jag har tänkt om och tänker att det allra enklaste är ifall vi kan titta på det tillsammans. Skulle vi kunna ta ett möte på 10 min?

Isåfall får du gärna boka in ett möte här för nästa vecka.

Det låter bra! Jag har bokat in en tid nu :slight_smile: